Aflyste afgange, forsinkelser og pladsmangel.
Det er bare nogle af de problemer, som pendlere i vores region har kæmpet med i næsten to måneder.
- Vi føler os som gidsler, og jeg synes det er helt grotesk, at der ikke kommer en løsning på problemerne, siger Carsten Hansen, der dagligt pendler fra Næstved til København for at komme på arbejde.
Også Marianne Ottesen, som er pendler fra Næstved, er frustreret.
- Det er jo irriterende. Også at jeg giver 1800 kroner for rent ud sagt at blive behandlet som en idiot. Og jeg skal jo på arbejde, siger Marianne Ottesen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Både på Sydbanen fra Nykøbing Falster via Ringsted til København, og på Nordvestbanen, som kører mellem Kalundborg, Holbæk, Roskilde og til København, melder pendlerne om kritisable forhold.
Flere gange har pendlerne i Næstved oplevet, at togene er overfyldte, så man ikke kan komme med toget. De mange frustrationer skaber, ifølge pendlerne, en opkørt stemning på stationen.
- Jamen, jeg kan slet ikke finde ord for det. Folk har været ved at komme op og slås. I sidste uge oplevede jeg det nede på stationen i Næstved, siger Birgitte Hansen, der også pendler fra Næstved.
Artiklen fortsætter under billedet.
Problemerne startede i slutningen af januar, da DSB opdagede, at deres ME-lokomotiver slog revner i akserne. Lokomotiverne bliver brugt til at trække dobbeltdækkertogene, og derfor måtte 33 af den type toge fjernes fra Syd- og Nordvestbanerne.
Ifølge DSB bedres situationen om kort tid, da DSB løbende har sat lokomotiver ind, efterhånden som de bliver klar til at køre igen.
Men det er ikke godt nok, mener pendlerne. Ifølge dem er situationen nu så tilspidset, at DSB bør gøre noget nu.
- Jeg synes, det er en situation nu, som vi ikke længere kan holde til, siger Carsten Hansen.
Går den rigtige vej
Hos DSB er man opmærksom på problemstillingerne.
- Vi er godt klar over, at vi trækker voldsomme veksler på vores pendlere og vores kunder, og derfor er vi jo også kede af den her situation. Vi er lige så frustrerede, som de er, siger informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.
Ind til den almindelige køreplan kan tages i brug igen, benytter man ifølge DSB enhver lejlighed til at løse problemerne hen ad vejen.
Dobbeltdækkertogene havde plads til 600 passagerer, og de er blevet erstattet af DSB’s IC3 og IC4 tog.
Normalt er der kun plads til 200 passagerer i de toge, men DSB forklarer at de, i det omfang det har været muligt, har sat flere togsæt sammen, så der blev plads til flere.
- Myldretidsafgange har været aflyste, men så har der kørt stoptog og hurtigtog. Så der har altså kørt toge hele tiden, og vi har også indsat togbusser. Men der har været pres på vores pendlere. Nu skulle der gerne komme endnu flere tog, her fra begyndelsen af april, så det går den rigtige vej, siger Informationschef hos DSB, Tony Bispeskov
Har fået 18 kroner i kompensation
Men for pendlerne er bægeret ved at flyde over. Pladsproblemerne har ifølge dem betydet, at mange ikke kunne komme ind i toget, og derfor måtte vente til næste afgang, som man ikke vidste om blev aflyst.
Usikkerhederne omkring togafgangene har store påvirkninger på både arbejds- og privatliv.
- Jeg har været nød til at omlægge min arbejdstid. Nu tager jeg hjemmefra en time tidligere om morgenen og holder så også en time tidligere fri, for jeg vil ikke risikere, at jeg ikke kan komme hjem efter arbejde. Heldigvis har jeg en fleksibel chef, men så heldige er det jo ikke alle, der er, siger Carsten Hansen, pendler fra Næstved.
Artiklen fortsætter under billedet.
En mulig vej til at pendlerne kan få økonomisk kompensation er ved at klage Rejsegarantien hos DSB. Ordningen sørger for økonomisk kompensation, når passagerer er forsinkede i mere end en halv time, og når der er for mange aflysninger.
Men DSB har oprettet en nødplan, og den fungerer som en almindelig køreplan. Derfor kan passagererne ikke få kompensation for de forringede togafgange.
- Efter februar-opgørelsen så har vi fået 18 kr. tilbage. Jeg betaler 1.800 kr. for et månedskort, så en kompensation for det kaos, der har hersket de sidste to måneder. Det er simpelthen en hån overfor os, siger Carsten Hansen.
Er velkommen til at skrive til DSB
Informationschefen fra DSB forklarer, at Rejsegarantien ikke er en ordning, der tager stilling til den problematik med at der er pladsmangel.
Nu siger du, at togene kører til tiden. Men pendlerne oplever, at de alligevel ikke kan komme med deres tog, og derfor bliver forsinkede, hvorfor kan de så ikke få kompensation?
- Rejsegarantien kan kompensere pendlerne og kunder, hvis der er store forsinkelser, og aflysninger som ikke er annonceret mindst 72 timer før. Men vi lavede en nødplan, og den går ind og erstatter den almindelige køreplan. Rejsegarantien er en ordning der adresserer sig til, om togene nu kører til tiden. Og altså ikke om hvorvidt man står op eller ej, siger Informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.
Men pendlerne forklarer, at der ikke er plads i togene, så de kommer jo ikke hjem til tiden?
- Hvis man har haft en situation, som man ikke synes har været tilfredsstillende, så er man meget velkommen til at skrive til DSB. Så vil vi jo selvfølgelig behandle den enkelte sag. Jeg kan ikke på forhånd sige, hvordan vi vil afgøre sagen, men man er altid velkommen til at skrive og klage, hvis man eventuelt har haft en klage over den rejseoplevelse man har haft, siger Informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.
Informationschefen regner med, at togene kører efter normal køreplan igen fra den 3. april, omend der stadig vil være færre siddepladser.