Den tre måneder lange forlængelse af sporarbejdet på strækningen mellem Næstved og Ringsted får nu Næstved Pendlerklub til at gå i offensiven med henvendelser til borgmestre og transportordførere på Christiansborg.
Forlængelsen sker i forbindelse med fornyelsen af strækningen Ringsted-Rødby Færge og betyder, at der fra den 28. marts til den 29. november næste år ikke kører tog mellem de to sjællandske byer.
I stedet må pendlere bruge togbusser eller Lille Syd-banen til Køge og derfra tage S-toget videre til København.
De ekstra måneders sporarbejde skyldes næste års arbejde med jernbaneprojekter flere steder i Danmark og en generel mangel på sikringsteknisk personale, der kender de gamle signalanlæg og skal godkende togsikkerheden.
- De sikringstekniske specialister findes ganske enkelt ikke i markedet, og vi kan derfor ikke få den hjælp, vi behøver, når vi har brug for den. Derfor er vi nødt til at disponere anderledes, sagde projektdirektør i Banedanmark Klaus S Jørgensen i en pressemeddelelse den 20. december, hvor forlængelsen blev offentliggjort.
Infrastruktur er alfa og omega. Derfor er det her trist, for vi har så meget at byde på hernede
Timing og manglende specialister
Det er kombinationen af mangel på specialister og timingen i udmeldingen, når sporarbejdet har været kendt siden 2017, der er genstand for kritikken fra Næstved Pendlerklub.
Hvordan kan det lade sig gøre at planlægge en sådan række af projekter over en længere årrække for så fuldstændig ud af det blå at konstatere, at disse for projekterne så vitale specialister ikke er til stede - eller ikke er til stede i det fornødne omfang - eller fuldstændig undlade at reagere, når noget dæmrer - hvilket for Banedanmark burde være sket helt tilbage i 2017?
Sådan lyder det i brevet til transportordførerne på Christiansborg, som er underskrevet et formand Robert Hansen.
At disse fem måneder så pludselig bliver til otte - med et pennestrøg og uden anden begrundelse, end at nogle ressourcer ikke er til stede - ja, man undskylder end ikke, men underretter blot Transportudvalget og Transportministeren, det er simpelthen under lavmål og for os som brugere af den offentlige transport fuldstændigt uacceptabelt, lyder det videre.
Borgmestre må på banen
Udover politikerne på Christiansborg har pendlerklubben også skrevet et brev til borgmestrene i Næstved, Vordingborg og Guldborgsund kommuner.
Når det kommer til trafikpolitik, er en af de vigtigste ting information. Så det er ikke godt nok, at sporarbejdet nærmest over natten er blevet forlænget
Det brev er skrevet af medlem Carsten Hansen, der har boet i Næstved hele sit liv og arbejder i København. Han er trist over at opleve de gentagene udfordringer med sporarbejde, togbusser og forsinkelser og frygter, det får konsekvenser for de tre kommuner.
- Der er to aspekter i den her sag. Et er, at det er udfordrende med sporspærringerne, men det handler også om at kunne tiltrække og fastholde familier fra Storkøbenhavn. Infrastruktur er alfa og omega. Derfor er det her trist, for vi har så meget at byde på hernede. Derfor må borgmestrene indse, at de også har en aktie i det her, siger han til TV2 ØST.
Ordfører kalder til møde
På Christiansborg har transportordføren fra Det Konservative Folkeparti, Niels Flemming Hansen, reageret og kaldt Carsten Hansen og Robert Hansen til et møde for at blive klogere på sagen.
Bedømt udfra den skriftlige henvendelser mener han ikke, at Banedanmark har kommunikeret godt nok.
- Når det kommer til trafikpolitik, er en af de vigtigste ting information. Så det er ikke godt nok, at sporarbejdet nærmest over natten er blevet forlænget, siger Niels Flemming Hansen.
Arbejdet på Ringsted-Femernbanen forventes at være helt afsluttet i 2023.