Prischok: Ny havn kommer til at koste over 300 millioner

Næstved Havn har fredag vedtaget en længe ventet plan for en ny erhvervshavn i Næstved. Det kan lade sig gøre, men den bliver dyr.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Bestyrelsen for Næstved Havn har nærmest været på en mission impossible: I maj 2023 besluttede et flertal i Næstved Byråd, at erhvervshavnen skulle flytte væk fra de attraktive arealer midt i byen. Der skulle nemlig i stedet være plads til byudvikling.

Havnen skulle flytte ud på den anden side af Svingbroen senest i 2034, fastslog politikerne fra Socialdemokratiet, SF, radikale og Enhedslisten.

Det er svært et få placeret en mellemstor erhvervshavn i den snævre kanal ind til Næstved.

På den ene side, på Ydernæs, er der lystbådehavn og sejlklub, der ikke vil opgive plads ud til de særligt beskyttede Natura 2000-områder. 

På den anden side er der Stenbæksholm, en eksklusiv forstad til Næstved med udsigt til Karrebæk Fjord, der heller ikke er vilde med risikoen for at blive naboer til en trafiktung erhvervshavn. 

Læs også
Industrien får sparket - her er de vilde drømme for den nye havn i Næstved
Læs også
Industrien får sparket - her er de vilde drømme for den nye havn i Næstved

Og så for lige at gøre opgaven ekstra tung for havnebestyrelsen, så måtte den nye havn kun koste 100 millioner kroner. Ikke engang Tom Cruise kunne løse den opgave.

Men havnebestyrelsen er faktisk nået langt i forsøget på at løse den umulige og langstrakte opgave, der har martret Næstved og byens folkevalgte i mange, mange år.

Mere end tre gange så dyr

Havnebestyrelsen har vedtaget planen fredag formiddag. Efterfølgende er planen blevet sendt til samtlige byrådsmedlemmer.

Først var det meningen, at planen ville blive offentliggjort senere fredag. Det er nu blevet udskudt og vil i stedet blive fremlagt på et pressemøde mandag middag.

TV2 ØST har ikke set den endelige plan, men erfarer dog fra flere kilder, hvad den indeholder.

Læs også
Næstved Havns fremtid udløste heftig debat i byråd
Læs også
Næstved Havns fremtid udløste heftig debat i byråd

Inden vi zoomer ind på den konkrete plan, skal vi lige forbi prisen. Den bliver svær at sluge for i hvert fald en del af de folkevalgte. 

Opgaven lød jo på at bygge en havn til 100 millioner kroner. TV2 ØST erfarer, at havnebestyrelsens udspil er mere end tre gange så dyrt - altså at den endelig pris kommer til at overskride 300 millioner kroner.

Selvom der er store værdier i inderhavnen, der kan realiseres, er spørgsmålet, om flertallet i byrådet mener, at så mange af kommunens værdier skal bruges til en ny havn. 

Det er jo i sidste ende kommunen, der ejer havnen.

Lang debat om placering

Planerne for Næstved Havn er en lang historie.

Allerede i 2019 traf byrådet en principbeslutning om, at inderhavnen skulle bruges til byudvikling.

I sommeren 2020 havde borgmester Carsten Rasmussen (S) mistet tålmodigheden. Han slog fast, at nu skulle inderhavnen lukkes for erhverv.

I maj 2021 blev politikerne i byrådet enige om, at havnen skulle flyttes ud til Stenbæksholm, der ligger ude i Karrebæk Fjord tæt på kanalen ind til Næstved. Men den plan faldt fra hinanden.

Nu er bestyrelsen i Næstved Havn så kommet med en ny plan for placering og anlæg af ny erhvervshavn.

Ny vej til tung trafik

Ifølge TV2 ØSTs oplysninger skal en ny erhvervshavn placeres på den anden side af Svingbroen, der giver plads til både sejlere helt ude på kanten af Ydernæs og skåner beboerne i Stenbæksholm for tung havnetrafik.

Flere kilder bekræfter, at den kommende havn skal ligge på Ydernæs-siden med kajkant ud på kanalen. Der skal gøre plads til havnebygninger og oplagsplads i området bagved Kanalvej. 

Overfor, på Stenbæksholmsiden, skal der graves et svajebassin, så de større skibe har mulighed for at dreje rundt, når de skal sejle ud af kanalen. Det er planen, at der skal etableres skov omkring det nye bassin, for at afskærme det fra omgivelserne.

Det er i dette område, at den nye erhvervshavn efter planen skal anlægges. Markeringerne er vejledende, da TV2 ØST kender ikke de nøjagtige placeringer for havnen, vendepladsen og den nye vej.
Det er i dette område, at den nye erhvervshavn efter planen skal anlægges. Markeringerne er vejledende, da TV2 ØST kender ikke de nøjagtige placeringer for havnen, vendepladsen og den nye vej. Foto: Grafik: Nick Abildgaard - TV2 ØST

Fordelen ved at anlægge et ”vendebassin” uden for Svingbroen er, at skibene ikke behøver at sejle ind til inderhavnen for at svinge rundt. Det giver mulighed for at anvende den del af havnen til lystbåde – eller måske endda også til et havnebad.

Hvis der etableres en ny havn i området, betyder det, at trafikken til Ydernæs ikke længere kan køre ad Kanalvej. Havnen er jo i vejen. Derfor opererer den nye plan med en helt ny vej skråt ind over Ydernæs-området via den vej, som borgerne i dag bruger til at køre ind til den store genbrugsplads.

Havnebestyrelsen og byrådet holder et fælles pressemøde mandag, hvor planerne bliver uddybet. Men der er lang vej til en beslutning. Først den 26. november skal byrådet i Næstved behandle havneflytningen, og det er bare de indledende knæbøjninger politikerne foretager dér.


Nyhedsoverblik