To tog, der kører imod hinanden på samme spor.
Det var onsdag morgen situationen på Lille Syd-banen mellem Køge Station og stationen Køge Nord. Det bekræfter Banedanmark overfor TV2 ØST.
Det her lyder som noget, der ikke må ske
Hændelsen skete tilsyneladende, fordi der har været koks med signalerne til det kørende tog - og det er sket i mindst en håndfuld tilfælde, siden det nye signalsystem blev taget i brug den 11. april.
Banedanmark fastslår over for TV2 ØST, at der ikke har været fare på færde i forbindelse med hændelsen, da det nye signalsystem opfanger problemerne og standser togene, før der opstår problemer.
Det var dog en situation, der udløste mange problemer for pendlerne. Det fortæller John Axelsen fra Næstved, der var med i toget, der skulle vende om.
- Det foregik stille og roligt. Da vi nåede til Ølby Station, fik vi en besked i højtalerne, og så stoppede toget ved perronen. Toget skulle bakke tilbage til Køge Station.
- Lokomotivføreren skulle så gå ned i den anden ende af toget og køre tilbage - men vi kunne liste over og tage S-toget i stedet, så det gjorde jeg, siger han.
Manglede information
Han er ked af, at der ikke er bedre information om, hvordan to modkørende tog kan havne på det samme spor.
- Jeg synes, at det er bekymrende. Der kører rigtig mange tog på strækningen, og jeg synes altså, at de skylder os at forklare, hvad der skete. Jeg er så gammel, at jeg godt kan huske, at der er sket togulykker på strækningen. Det her lyder som noget, der ikke må ske, siger han.
- Der blev virkelig rullet øjne i toget, da vi fik at vide, at vi blev forsinket igen.
Der kører otte tog i timen på strækningen, og derfor udløste hændelsen også en del forsinkelser ved vendemanøvren, der typisk tager 15-20 minutter.
Banedanmark kan ikke umiddelbart oplyse, hvor mange tog der blev forsinket som følge af miseren onsdag morgen. Men forsinkelserne kommer bare ikke bag på passagererne på Lille Syd.
- Der blev virkelig rullet øjne i toget, da vi fik at vide, at vi blev forsinket igen. Og så griber alle bare ned i tasken for at ringe til deres arbejde for at fortælle, at de bliver forsinket igen. Og vi er jo for længst derude, hvor folk bare er opgivende.
- Jeg var med det første tog, da det nye signalsystem blev indført. Her sagde en chef fra Banedanmark, at alt blev bedre nu. Det har vi passagerer dog stadig tilbage at se, siger han.
Også DSB bekræfter hændelsen onsdag morgen, men henviser i øvrigt til Banedanmark i sagen, da lokomotivføreren har gjort, som signalerne viser.
Frygter flere forsinkelser
Pendlertalsmand på Lille Syd-banen, Steen Thomassen, har også siddet i et tog på strækningen, der ligeledes blev sendt tilbage.
- Da jeg var med, skete det også stille og roligt, og det har jeg også hørt er tilfældet med de andre sager, hvor det er sket, fortæller han.
For os pendlere er det et problem, hvis det er noget, der skal ske mange gange hver måned
Han frygter dog, at det kommer til at ske mange gange i den kommende tid.
- Der er ikke problemer ved normal drift. Men hvis man skal lave ændringer i systemet, så kan det udløse de her situationer.
- De hjælpesystemer, der skal hjælpe med at undgå situationerne, er ikke blevet leveret endnu, siger han og henviser til en rapport til Folketingets Trafikudvalg med status på projektet, hvor netop dette forhold fremgår.
Et skift af kørselsretning på strækningen har dog store konsekvenser og griber ind i mange togforbindelser, siger han.
- Det tager måske 20 minutter hver gang, og det skaber ligesom ringe i vandet i forhold til de andre afgange fra DSB og Lokaltog, der kører på strækningen, siger han.
Steen Thomassen er ærgerlig over, at der ikke er nogen tidshorisont for, hvornår problemet måtte blive løst.
- Systemet forhindrer, at det bliver farligt. Men for os pendlere er det et problem, hvis det er noget, der skal ske mange gange hver måned, siger han.
Det nye signalsystem på Lille Syd blev taget i drift den 11. april.
Signalet gør det muligt at køre med mange flere tog på en togstrækning, men der har været mange børnesygdomme med det nye system, siden det blev indført.
I en længere periode efter ibrugtagelsen var der således mange problemer med togforbindelsen, hvor der hele tiden stod togbusser klar til at blive indsat for at hjælpe trafikken videre.