Det skulle oprindeligt tage fem måneder. Nu er det blevet forlænget til otte.
Jernbanen mellem Ringsted og Næstved vil være helt spærret for trafik på grund af sporarbejde på Ringsted-Femern-banen i perioden fra den 28. marts til den 29. november 2020.
Det betyder endnu engang massiv forlænget rejsetid til pendlerne på Sydbanen, der strækker sig fra Nykøbing Falster til København.
- Nogle er stadigvæk meget forvirrede og kan ikke forstå, at det kan passe, at vi endnu engang skal igennem det her. Andre er decideret sure og vrede, fortæller Tanja Beckmann Sørensen, der er pendlertalsmand for Lolland-Falster.
Folk giver jo nærmest op. Det er virkelig sådan, folk har det
Også i Lundby i Vordingborg er de rystede over nyheden.
- Man kan næsten ikke rumme det. Jeg prøver at være optimist og formidle, at der er en mening med opgraderingen, og at det nok skal blive godt. Men der er altså også grænser for, hvad du kan udsætte mennesker for år efter år, siger Mette Sauermilch Laurendz, pendlertalsmand i Lundby.
Sporarbejde har katastrofale konsekvenser
Pendlerne fra Lolland, Falster og Lundby lægger sig i slipstrømmen af Næstved-pendlerne, der også er frustrerede over nyheden om, at sporarbejdet bliver forlænget fra fem til otte måneder.
Ifølge pendlertalsmanden for Lolland-Falster, Tanja Beckmann Sørensen, har sporarbejdet dog mere katastrofale konsekvenser for alle dem, der bor syd for Næstved.
- Her sydpå havde vi sidste år sporarbejde fra marts til september og skal nu igen i år forvente ændringer på grund af sporarbejde i stort set samme periode.
- Oven i den udfordring har DSB i den nye køreplan valgt, at det sidste tog i hverdagene fra København H til Nykøbing F. afgår et par minutter over klokken 23, så dem, der arbejder sent eller eksempelvis tager i teater, ikke kan nå et tog hjem igen, fortæller hun.
Både Tanja Beckmann Sørensen og Mette Sauermilch Laurendz giver udtryk for, at der hersker en de er ligeglade med os-stemning blandt pendlerne sydpå. Her føler man, at det gang på gang er lige netop dem, der bliver ramt.
- Folk giver jo nærmest op. Det er virkelig sådan, folk har det. Nogle er også begyndt at flytte, fordi det simpelthen ikke kan lade sig gøre mere. Det har stået på for længe, siger Tanja Beckmann Sørensen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Kommer der flere hovsa'er?
Hos Banedanmark forstår man godt pendlernes frustration.
- Vi er absolut lige så frustrerede over, at vi ikke kan komme til at levere det, vi har lovet. Men vi er i en situation, hvor vi skal bruge nogle specialister, som der simpelthen ikke er nok af, og det er dét, der gør, at det er nødvendigt, siger Klaus S. Jørgensen, projektdirektør i Ringsted-Femern Banen.
Pendlertalsmændene anerkender da også, at der skal ske en opgradering af skinnerne, og at det ikke kan gøres uden gener. De forstår dog ikke, hvorfor Banedanmark ikke har vidst det før nu.
- Hvordan pokker kan de pludselig opdage det nu? Jeg mener, arbejdet har jo været i gang længe. Er der andre af sådan nogle hovsa’er, der kommer?, spørger Mette Sauermilch Laurendz.
Banedanmark har ifølge Klaus S. Jørgensen meldt nyheden om forlængelsen af sporarbejdet ud, så snart de kunne. Grunden til, at sporarbejdet bliver forlænget er blandt andet, at Banedanmark mangler personale, der kender de gamle signalanlæg og kan godkende togsikkerheden.
Det er jo Banedanmarks ansvar
Det er først nu, at det er faldet på plads, hvilke projekter, der kræver hvilke ressourcer, og derfor har Banedanmark altså ikke meldt ud tidligere.
- Vi har også en række andre projekter i gang, som har behov for de samme ressourcer, og som har stor betydning for togtrafikken i hele landet, så det har været et kæmpe puslespil at få på plads, siger han.
Kunne det have været løst anderledes?
Pendlerne på Lolland og Falster står tilbage med en følelse af endnu engang at blive nedprioriteret af Banedanmark.
- Vi bliver hele tiden sat bagerst i køen, og det er folk enten vrede over, eller også har de simpelthen givet op. Det er på alle måder så grotesk, det her, siger Tanja Beckmann Sørensen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Pendlerne kunne have undgået generne fra sporarbejdet, hvis Banedanmarks oprindelige plan om et direkte tog fra Nykøbing Falster til København var blevet en realitet.
- Det er rigtigt, at grunden til, at vi står i denne her situation er, at det oprindeligt var planen, at togene skulle køre igennem direkte fra Nykøbing Falster til København via den nye bane København-Ringsted. Men der skete jo desværre det, at der ikke er nok tog, der er udrustet med det nye signalsystem. Så derfor kan det ikke lade sig gøre, siger Klaus S. Jørgensen.
Artiklen fortsætter under grafikken.
Grafik: Nick Abildgaard
Og hvem har ansvaret for det?
- Det er jo Banedanmarks ansvar. Det er vores leverandør, som ikke har været i stand til at udruste nok toge med det nye signalsystem.
Så kunne I have løst det her anderledes?
- Man kan sige, at udover at vi står i denne her situation, så gør vi, hvad vi kan for at få gjort noget ved manglen på ressourcer. Dels ved at få uddannet nogle flere, men sådan set også ved at prioritere projekter, sådan at vi prøver at tilpasse arbejdsmængden med de ressourcer, der er tilgængelige.
Sådanne tiltag kommer dog ikke til at ændre på, at pendlerne fra Lolland, Falster og Sydsjælland kan se frem til endnu otte måneders sporarbejde i 2020.
- Jeg tror ikke rigtig, at Banedanmark forstår, hvad det betyder for os. Jeg kunne godt tænke mig, at man prøvede at tilrettelægge hele togdriften lidt smartere, så vi ikke har otte måneder hernede, hvor vi står i møg til halsen for at sige det lige ud. For det er rigtig, rigtig lang tid, siger Tanja Beckmann Sørensen.