Der skal over de kommende år suges store mængder vand op fra den lollandske undergrund.
Det sker i forbindelse med byggeriet af Femern-tunnelen, hvor der skal bruges vand til produktion af de millioner af kubikmeter beton, som tunnelen mellem Lolland og Femern skal bygges af.
Når man støber beton, skal man bruge vand. Rigtig meget vand
- Når man støber beton, skal man bruge vand. Rigtig meget vand. Det er bindemiddel sammen med de tre andre ingredienser, sand, sten og cement. Man kan ikke umiddelbart bruge havvand, fordi der er salt i, som nedbryder armeringsjernet, der sidder i betonen. Derfor er man nødt til at bruge rent drikkevand, siger Jens Villemoes, pressechef ved Femern A/S, til TV ØST.
Derfor har Lolland Kommune givet tilladelse til indvinding af vand fra tre nye vandboringer, der skal levere størstedelen af det nødvendige vand til Femern-byggeriet.
Artiklen fortsætter under billedet.
Det er forsyningsselskabet Lolland Vand, der står for levering af vandet til byggeriet. Som forberedelse til det, der bliver Danmarks største byggeprojekt, er der derfor nedlagt en helt ny rørledning fra indvindingsområdet til den kommende byggeplads øst for Rødbyhavn.
De tre boringer, som står ved Skåningshave nær Maribo, kan i alt levere 350.000 kubikmeter vand om året til byggeriet. Vandet skal ifølge Femern A/S primært bruges i den elementfabrik, der vil producere de 73.000 tons tunge betonelementer, der udgør Femern-tunnelen.
Skal ikke frygte for miljøet
Men lollikkerne skal ikke frygte for deres eget drikkevand.
For at sikre, at vandindvindingen ikke påvirker forsyningssikkerheden eller miljøet, er der foretaget grundige forundersøgelser af Lollands undergrund, og vandet indvindes derfor næsten 20 kilometer fra byggepladsen i et indvindingsområde, hvor der er tilstrækkelige reserver.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Lollikkerne kommer ikke til at mærke det her. Der er blevet lavet omfattende undersøgelser af vandreservoirerne, og Lolland Kommune og Lolland Vand har identificeret området Skåningshave øst for Maribo, som har tilstrækkelige vandreserver, uden at forbrugerne eller miljøet vil lide overlast, siger Jens Villemoes.
Der skal i alt støbes 79 tunnelelementer, og 10 specialelementer til den 18 kilometer lange Femern-tunnel, der bliver verdens længste af sin slags.