Siden godsbanedriften i Rødbyhavn på Lolland stoppede, er det gamle baneterræn groet til med buske og træer.
Men nu skal 10 alternative havefolk holde den vilde natur nede.
For i forbindelse med forberedelserne til byggeriet af Femern-forbindelsen, har Femern A/S overtaget et område på 5,5 hektar nær det gamle godsbaneterræn i Rødbyhavn.
Initiativet er helt i tråd med vores bestræbelser om at beskytte naturen under byggeriet
Området indgår i den erstatningsnatur, som Femern A/S etablerer i forbindelse med byggeriet af forbindelsen mellem Lolland og Femern, og der er allerede anlagt tre nye vandhuller på arealet.
Nu bliver arealet Femern A/S’ bidrag til InfraNatur, der er et samarbejde mellem Banedanmark, Femern A/S, DSB og Miljøstyrelsen om naturpleje på tidligere baneterræner.
- Initiativet er helt i tråd med vores bestræbelser om at beskytte naturen under byggeriet. Med gederne får vi en naturlig ”græsslåmaskine” på arealet, som vi ellers skulle have slået med maskiner, udtaler Anders Bjørnshave, miljøchef i Femern A/S, i en pressemeddelelse.
Artiklen fortsætter under billedet.
Helt unikke levesteder for et væld af arter
Baneterrænerne i Danmark er ifølge Miljøstyrelsen igennem jernbanedriften blevet til helt unikke levesteder for et væld af arter.
Driften har formet områderne, så de i dag efterligner små steppe-og klippelandskaber. Naturtypen kaldes et ruderat. Nogle plantearter i Danmark findes kun på baneterræner. Blandt andet finbladet norel, purpur-storkenæb og rød hejre.
Gederne blev lukket ud på området søndag den 19. august.