Rødbyhavn under forvandling - forberedelserne til Femern-tunnelen sætter skub i byen

Selv om byggeriet af Femern-tunnelen lader vente på sig, så er det byggeforberedende arbejde i fuld gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Gravemaskiner og betonblandere er blevet en del af bybilledet i Rødbyhavn på det sydlige lolland.

Byen, der med Femern-tunnelen skal forbindes med Tyskland, er under forvandling.  

For selv om byggeriet af tunnelen lader vente på sig, så er det byggeforberedende arbejde i fuld gang.

- Vi byggemodner området, og det gør vi ved at skabe byggestrøm til hele området, vi sørger for kloakkering og vandforsyning, så jeg vil næsten kalde det, at når de store entreprenører kommer herned, så er det plug and play, siger Villads Engstrøm, der er projektchef i Femern A/S.

Artiklen fortsætter under billederne.

 
  Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST
 
  Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Nye kanaler har taget form

Der er allerede blevet gravet nye kanaler i området, som skal sørge for at lede vandet væk fra byggepladsen. 

- Vandet bliver så samlet op i nogle mindre kanaler ude i oplandet, og ført hen til hovedkanalen, som så fører vandet ned til den nye pumpestation, som vi har etableret, siger projektchefen. 

Femern-tunnelen
Læs også
Trods mange indsigelser: Få tyskere har klaget over Femern-forbindelse
Femern-tunnelen
Læs også
Trods mange indsigelser: Få tyskere har klaget over Femern-forbindelse

Arbejdet foregår både til lands og til vands.

- Ude i vandet er der en boreplatform, hvor man er i gang med at lave geotekniske boringer, der skal sikre, at man har fuldt kendskab til jordbundsforholdene, forklarer Villads Engstrøm. 

quote Lolland er jo ikke rigtigt kendt for arbejdspladser, selv min egen kæreste er nødt til at køre til Ishøj for at få et arbejde, så jeg vil glæde mig til, der kommer noget mere hernede

Charlotte Nielsen, Rødbyhavn

Hotel er blevet solgt

Det er ikke kun byggepladsen, der er under forvandling, for inde i byen har Femern A/S netop købt det gamle Danhotel.

Planen er, at det skal fungere som bygherrecenter med 75 kontorpladser. 

- Her kan vi samle hele organisationen på et sted, og det giver driftøkonomisk mest mening, hvis vi kan sidde på samme sted og samtidig være rigtigt tæt på byggeriet, siger Jens Villemoes, der er pressechef i Femern A/S og fortsætter:

- Der er dele af hotellet, som er i rigtig god stand, og det vil vi kunne tage i brug relativt hurtigt, men vi forventer, at hele renoveringen af hotellet vil tage omkring et år, siger han.  

Artiklen fortsætter under billedet.

Det gamle Danhostel skal fungere som bygherrecenter med 75 kontorpladser. 
Det gamle Danhostel skal fungere som bygherrecenter med 75 kontorpladser.  Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Der er også blevet lavet en helt ny vej i byen. Den blev indviet sidst i september og skal lede den tunge trafik fra havnen og hen til byggepladsen.

Delte meningen blandt indbyggere

Blandt indbyggerne i Rødbyhavn er der delte meninger om de forvandlinger byen gennemgår:

- Der sker mange nye ting, men jeg ved ikke, hvor meget det hjælper byen i sidste ende, siger Flemming Petersen.

Hvorfor ikke?

- Jeg tror, al håndværket går til nogle store firmaer, det er ikke sikkert, det er nogle hernede fra jo, men man har jo lov at håbe, at det vil hjælpe byen, siger han.

Læs også
Instagram-stjerner hyret til at bekæmpe Femern-forbindelsen
Læs også
Instagram-stjerner hyret til at bekæmpe Femern-forbindelsen

Andre beboere er mere optimistiske:

- Jeg synes, det er godt for byen, at der sker lidt her. Lolland er jo ikke rigtigt kendt for arbejdspladser, selv min egen kæreste er nødt til at køre til Ishøj for at få et arbejde, så jeg vil glæde mig til, der kommer noget mere hernede, siger Charlotte Nielsen.

Først når tyske klager fra miljøorganisationer er blevet behandlet af retten i Tyskland kan byggeriet af selve tunnelen begynde, det regner man med vil ske i 2021.

 


Nyhedsoverblik