Forsøg på bjergning i gang - 110 meter stort fragtskib står stadig fast i Kattegat

Det mere end 110 meter lange fragtskib, der nu i en uge har siddet fast på grunden på Sjællands Rev ud for Sjællands Odde, står stadig fast på stedet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Arbejdet med at bjerge et 110 meter langt græsk ejet fragtskib i Kattegat er nu i fuld gang.

Arbejdet startede mandag - men tirsdag morgen står skibet fortsat fast på grunden i Sjællands Rev.

Læs også
110 meter langt fragtskib stødt på grund i Kattegat - fører får bøde på 10000 kroner
Læs også
110 meter langt fragtskib stødt på grund i Kattegat - fører får bøde på 10000 kroner

Det viser data fra tjenesten Marinetrafic.com, der viser skibes position på et søkort i realtid.

Skibet gik på grund, da det i sidste uge var på vej med fragt fra Sct. Petersborg i Rusland til Kroatien. 

Selvom en blinkende bøje siden 1971 har advaret om den lave havdybde på Sjællands Rev, så endte skibet, der stikker ni meter ned i vandet, med at sejle ind over revet på et sted, hvor der kun er syv meter dybt. Her satte det sig fast i havbunden, og har siden ikke rokket sig en tomme.

Læs også
110 meter langt skib står stadig fast på bunden i Kattegat
Læs også
110 meter langt skib står stadig fast på bunden i Kattegat

Tirsdag morgen ligger der foruden det store fragtskib også en slæbebåd og en pram i området. 

Desuden ligger det danske miljøskib Marie Miljø klar til aktion, hvis der skulle opstå forurening på stedet. Miljøskibet har været i området siden grundstødningen sidste tirsdag.

Græsk ejet bjergningsfirma har ansvaret

Søfartsstyrelsen oplyser til TV2 ØST, at det er et græsk ejet bjergningsfirma, der står for indsatsen med at gøre skibet frit. 

Man vil forsøge at få skibet gjort fri ved for eksempel at lette skibet for last og ballast og trække det fri med slæbebåde. Den præcise fremgangsmåde er noget, som man afgør på stedet.

Læs også
Søfartsstyrelsen sætter klo i 110 meter langt skib på grund
Læs også
Søfartsstyrelsen sætter klo i 110 meter langt skib på grund

Normalt ville man forsøge at udnytte forskellen mellem lavvande og højvande til at gøre et skib frit ved en grundstødning. Tirsdag er der dog maksimalt 18 centimeters forskel mellem højvande og lavvande i området. Vejret i området er tirsdag præget af en frisk vind fra vest med middelstore bølger.

Data har vist, at kollisionen med revet skete med en hastighed på omkring ti knob. Efterfølgende fik skibsføreren på stedet en bøde, for ikke straks at indrapportere grundstødningen til myndighederne, som loven kræver.


Nyhedsoverblik