Vi er efterhånden blevet vant til, at priserne på de fleste varer stiger. Men hos Molslinjen gør man nu det modsatte.
Her sænker man nemlig prisen på de billigste billetter på turen over Kattegat. Det betyder, at lavprisbilletterne kommer til at koste 50 kroner mindre i det nye år.
Det skyldes, at man gerne vil øge antallet af passagerer, forklarer Jesper Maack, der er chef for PR og kommunikation hos Molslinjen A/S.
Vi tror på, at vi ved at ramme det helt rigtige prispunkt får nogle flere mennesker til at tage færgerne
- Når man sejler færger med passagerer, er der to ting, som er supervigtigt. Det er kapacitet, og det er pris. Kapaciteten afgør, om det er en fleksibel løsning, man tilbyder, og prisen afgør, om det er noget, folk vil betale for. Det er den sidste del, vi kigger efter her, nemlig hvad er det, folk vil betale for et produkt i den her krisetid. Og der kan vi se allerede nu, at med 249 kroner, der rammer vi det, folk gerne vil betale, siger han.
Ny færge skal fyldes op
Udover at ramme en kundevenlig pris, så skal prisnedsættelsen også hjælpe med planlægningen af færgedriften.
Molslinjen indsætter nemlig en ny hurtigfærge i 2023, og den skal fyldes op.
- Den ekstra kapacitet vil vi rigtig gerne udnytte, og vi vil også gerne sælge nogle billetter i god tid, så vi kan planlægge vores færgedrift så godt som muligt. Det tror vi, vi kan med det nye prispunkt, siger Jesper Maack.
Det kan måske undre, at en stor virksomhed, der også er ramt af høje energipriser, sætter prisen ned på sine produkter. Men ifølge Jesper Maack er man hos Molslinjen overbeviste om, at prisnedsættelsen kan svare sig.
- Vi tror på, at vi ved at ramme det helt rigtige prispunkt får nogle flere mennesker til at tage færgerne. Og får vi tilstrækkeligt med mennesker til at tage færgerne og tage deres biler med, så kan den prisnedsættelse, vi kommer med, dækkes af øget aktivitet på ruten, siger han.
Kan stige igen
Hvis prisnedsættelsen mod Molslinjens overbevisning ikke medfører flere solgte billetter, kan priserne stige igen.
- Hvis det viser sig, at det produkt, vi sætter sammen, ikke er helt så attraktivt, som vi troede, så vil vi gøre som alle andre virksomheder ville skulle gøre, og enten sætte prisen op eller se på vores andre omkostninger for at få forretningen til at hænge sammen, siger Jesper Maack og fortsætter:
- Men vi er meget overbeviste om, at vi ved at sætte et skarpt prispunkt på transport, som er et meget prisfølsomt område, kan gøre sådan, at folk hele tiden regner på, om det at tage færgerne er lige så billigt eller endda billigere end at tage broen.
Udover prisen kan færgerne ifølge Jesper Maack også konkurrere med Storebæltsbroen på andre parametre.
- Det er en langt mere behagelig rejseform. Når man kører, sidder man jo bag rattet og stresser over kø og medtrafikanter. Det har altid været færgernes modus operandi at tilbyde en pause, hvor man kan overlade rattet til kaptajnen på broen, man kan arbejde eller bare slappe af, siger han.