En forventning om stigende efterspørgsel på Molslinjens overfarter fra Sjællands Odde får nu rederiet til at annoncere yderligere afgange fra påsken 2023.
Hvor der normalt er tre færger på overfarterne til henholdsvis Ebeltoft og Aarhus, agter Molslinjen fra foråret at indsætte en ekstra færge.
Det giver ifølge Molslinjen mulighed for at øge fra 294 til 656 afgange på Odden-Ebeltoft i 2023, sammenlignet med i år, mens det på ruten til Aarhus bliver en fremgang fra 8.430 i år til 8.628 afgange næste år.
- Det giver op til 32 daglige afgange mellem Jylland og Sjælland. På den måde vil vi kunne have 45-minutters drift i de perioder, hvor mange gerne vil sejle med. Det vil øge fleksibiliteten, og de rejsende vil vide, at den næste færge er lige om hjørnet, forklarer Jesper Skovgaard, der er kommerciel direktør på Molslinjen.
De ekstra afgange bliver en mulighed, fordi rederiet får en færge i overskud på Rønne-Ystad, når man her får leveret en helt ny kæmpe-katamaran, Express 5, som netop nu er ved at blive bygget på et værft i Filippinerne.
Denne færge bliver ifølge rederiet verdens største af sin slags med plads til 1.610 passagerer og 450 biler ombord.
Tror på stigende efterspørgsel
Hvilken af de to nuværende bornholmerfærger, Express 1 eller Max, som til den tid skal overflyttes til Kattegat-ruterne er endnu ikke fastlagt. Dette skal afgøres af Transportministeriet efter valget, oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
Meldingen om, at der nu bliver flere afgange for de rejsende at vælge mellem, kommer samtidig med, at Molslinjen i denne uge har fjernet fire ugentlige afgange på overfarten fra Sjællands Odde til Aarhus. Det sker med henvisning til de stigende brændstofpriser og faldende efterspørgsel.
Den faldende efterspørgsel forventer rederiet dog vil være for en begrænset periode, idet man fra næste år forudser, at mange vil holde ferien i Danmark:
- Danskerne bliver i stigende grad hjemme og holder ferie. Derfor stiger privatmarkedet lige nu, og den vækst vil vi gerne understøtte ved at have fire færger i drift på Kattegat, siger Jesper Skovgaard.
Ifølge Molslinjen har det været en ambition siden 2012, hvor de første store hurtigfærger blev indsat på Kattegat-ruterne, at sejle med fire færger.