Søndag kunne TV ØST berette om 16-årige Oliver Boyesen fra Nykøbing, som ikke blev testet for ordblindhed i folkeskolen, selvom lærerne havde en mistanke om det.
Konsekvenserne er, at Oliver Boyesen er kommet bagud med at læse og skrive i forhold til sine jævnaldrende.
Ordblindhed er en funktionsnedsættelse, der har store konsekvenser for håndtering af skriftsproget og kan derfor opleves som et stort handicap.
Det, man kan se efter hos sit barn, er, om der er problemer med udtalelsen af ord, lyde og endelser
Hvis man ved, hvad man skal kigge efter, kan man dog som forælder opdage ordblindhed hos sit barn i god tid.
- Det, man kan se efter hos sit barn, er, om der er problemer med udtalelsen af ord, lyde og endelser. Det kan også være, at barnet har svært ved at lære navne, siger Christian Bock, næstformand i Ordblindeforeningen.
Hvis man kan nikke genkendende til nogle af disse tegn, kan man gøre krav på en risikotest eller en udredning af sit barn. Fra efteråret 2016 blev det muligt at bede om en risikotest for ordblindhed i 0.- og 1. klasse. Derudover har man krav på en udredning af sit barn fra 4. klasse.
Ordblindhed er arveligt
Næstformanden kan desuden oplyse, at ordblindhed er cirka 60 procent arveligt. Derfor er det en god idé at være opmærksom, hvis man selv eller ens partner er ordblind.
Der er også nogle børn, hvor det tager lidt længere tid at lære det hele, som egentlig ikke er ordblinde, men derfor er det stadig vigtigt at få det undersøgt
- Det kan være, at man som ordblind forælder oplever, at ens barn har de samme udfordringer, som man selv havde som barn. Det kan i hvert fald være en god indikator for, at der er noget, man skal være opmærksom på, siger Christian Bock.
- Der er også nogle børn, hvor det tager lidt længere tid at lære det hele, som ikke behøver at være ordblinde, men derfor er det stadig vigtigt at få det undersøgt. Jo før man gør noget, jo mindre bliver problemet, lyder opfordringen fra næstformanden.
10 RÅD TIL FORÆLDRE MED ORDBLINDE BØRN
- Tag dig tid til at læse højt for barnet. Og lad barnet være med til at vælge bøger.
- Hvis barnet ikke kan lide, at du læser højt, så fortæl i stedet for.
- Leg og lav sjov med sproget (f. eks. fjolle - rim, fjolle - ord).
- Sæt mindst 15 minutter af hver dag til, at barnet kan vise, hvad det arbejder med i skolen.
- Hvis barnet slås med at lære at læse, så læs teksten for barnet før det prøver selv.
- Føl dig ikke forpligtet til at undervise barnet i det, det ikke kan. Spørg læreren, hvad du kan hjælpe med og hvordan.
- Når du hjælper barnet, så må du sikre, at det lykkes for barnet. Når det lykkes for et barn, får det lyst til at lære mere.
- Forældre må give barnet indtryk af, at skolen er vigtig!
- Jo mere barnet ser forældrene læse og, skrive jo mere interesse får barnet for selv at læse og skrive.
- Tal om ordblindhed.