Efter lange forhandlinger er samtlige af partierne i regionsrådet onsdag aften blevet enige om næste års budgetaftale på samlet 21 milliarder kroner i Region Sjælland.
Det oplyser Region Sjælland torsdag morgen i en meddelelse.
En af overskrifterne lyder her på 76,6 millioner kroner ekstra til kræftindsatsen.
De semi-intensive senge vil betyde et mindre pres på personalet
- Regionsrådet har netop vedtaget en 8-punktsplan for kræftområdet, og med budgetaftalen bakkes 8-punktsplanen op med ekstra 76,6 millioner kroner til kræftindsatsen, skriver Region Sjælland i en meddelelse tidligt torsdag morgen.
Region Sjælland er på flere fronter stærkt udfordrede på kræftindsatsen – herunder med at overholde kravene til kræftpakkeforløb.
De ekstra millioner i aftalen skal blandt andet investeres i nyt udstyr og flere medarbejdere, som kan styrke udredning og behandling – heriblandt to nye strålekanoner til Næstved Sygehus.
Flere midler skal minimere høj belægning
Også det medicinske område – som er udfordret af høj belægning – tilføres yderligere midler, 16 millioner fra næste år, blandt andet til at etablere fem semi-intensive senge på Nykøbing F. Sygehus og Holbæk Sygehus.
- De semi-intensive senge vil betyde et mindre pres på personalet, fordi de dårligste medicinske patienter overføres fra almindelige medicinske senge til semi-intensive senge, fremgår det af en meddelelse fra Region Sjælland.
Det er ikke kun inde på sygehusene, at der sættes midler af til, at patienterne skal få en bedre service.
Aftalen sikrer således midler til en ny ekspres-busrute mellem Næstved og Slagelse "for at forbedre borgernes tilgængelighed til sygehusene i de to byer og for generelt at forbedre trafikforbindelsen", skriver Region Sjælland.
- Jeg er rigtig glad for den her aftale. Den investerer i hele kernen i vores arbejde i Region Sjælland; styrket behandling og fokus på vores borgere, siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S) til TV2 ØST.
Hen fremhæver særligt de knap 80 millioner til kræftområdet.
- Det er en rigtig stor indsats, oven i de indsatser og ændringer, vi har lavet, og som vil give løft på kræftområdet. Det har været meget vigtigt også for os i Socialdemokratiet, at vi prioriterer og investerer yderligere i det her område.
Hos Venstre påpeger næstformand i regionsrådet Jacob Jensen dog, at yderligere ressourcer kunne være blevet frigivet.
- Vi havde gerne gået hårdere til værks i forhold til at få tyndet ud i de mange projekttiltag, der ligger også i forhold til den gængse administration herunder også de opgaver, vi selv pålægger vores medarbejdere, siger han og tilføjer:
- Det havde vi gerne gået videre med, for den vej at frigive endnu mere til kerneopgaven.
Penge til PFOS-studie
Foruden bedre behandling af blodprop i hjertet, med en årlig investering på 5,8 millioner kroner, og flere midler til at nedbringe ventetiden på høreapparater, sætter budgetaftalen også midler af til en ekstraordinær indsats i forbindelse med miljøsagen fra Korsør, hvor borgere har spist kalvekød forurenet med det sundhedsskadelige stof PFOS.
- I budgetaftalen afsættes en halv million kroner til at medfinansiere et forskningsprojekt på Arbejds- og Socialmedicinsk afdeling på Holbæk Sygehus, som skal afprøve, om kolesterolsænkende medicin kan øge udskillelsen af PFOS, skriver Region Sjælland i meddelelsen.
Derudover sættes der i aftalen også en million kroner af til de miljømæssige sider af PFOS-forureninger.
Miljøet bliver også betænkt yderligere midler på andre fronter i aftalen.
Ikke et ord om Østbanen
Inden for grøn omstilling vil Region Sjælland i forlængelse af sidste års aftale om en klimahandlingsplan investere i ladestandere til samlet 120 elbiler.
Region Sjælland sendte onsdag en meddelelse ud, hvori politikerne lod forstå, at man sætter sin lid til, at Folketinget arrangerer finansieringen af nye skinner til Østbanen. Derfor finder man ikke den nedslidte jernbane – der hører under regionen – nævnt i budgettet for 2022.
Sporrenoveringen er gennemgribende og vil koste cirka 510 millioner kroner.
Her har Region Sjælland sat sin lid til, at dele af de 700 millioner kroner i folketingets "Infrastrukturplan 2035", som er rettet mod lokalbanernes vedligeholdelsesefterslæb, vil gå til Østbanen.