Regionsrådet i Region Sjælland gav tirsdag aften den endelige tilladelse til, at Tølløsebanen kan blive forlænget.
Et enstemmigt udvalg besluttede, at lokalbanen fra december 2027 skal forlænges fra sin nuværende endestation i Tølløse til at køre hele vejen til Holbæk. Det er cirka 12 kilometer forlængelse.
Forlængelsen er en klar investering i borgernes dagligdag og regionens fremtid
Dermed kan lokalbanens passagerer køre mellem Slagelse og Holbæk uden at skifte tog.
- Vi havde en lang og god debat, hvor alle perspektiverne i at binde Vestsjælland sammen trafikalt kom på bordet, siger Christian Wedell-Neergaard (K) til TV2 ØST.
Han er formand for Region Sjællands udvalg for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, og i den egenskab fremførte han overfor de øvrige medlemmer af regionsrådet det positive i forlængelsen af Tølløsebanen.
Han argumenterer for, at forlængelsen, der skal træde i kraft i december 2027, ikke kun giver god mening for passagerne, men også giver økonomisk mening.
- Det bliver batteritog, som kommer til at køre på strækningen. De lader op gennem køreledningerne, hvilket betyder, at vi finder store besparelser, fordi vi ikke behøver lave en omfattende ladeinfrastruktur, forklarer han.
Helt konkret vil der blive sparet 54 millioner kroner på anlæggelse af ladeinfrastruktur og 36 millioner kroner på depotspor i Tølløse ved at gennemføre forlængelsen til Holbæk, hvor der vil være ladeinfrastruktur, som skal bruges kollektivt med statsbanernes togsæt.
Forlængelsen vil også betyde kortere rejsetid, og der vil i myldretiden komme fire tog i timen mod to i dag.
Trine Birk Andersen (S), regionsrådsformand i Region Sjælland, giver i en pressemeddelelse udtryk for, at forlængelsen af banen kommer regionen til gode.
- Forlængelsen er en klar investering i borgernes dagligdag og regionens fremtid. Den direkte forbindelse mellem Holbæk og Slagelse vil samtidig også være en gevinst for bosætning og arbejdsmarkedet i regionen.