Færre tog og nedsat hastighed - nu er løsning for nedslidt Østbane på trapperne

Partierne på Christiansborg bliver efter alt at dømme snart blive enige om en aftale, der skal sikre de nødvendige penge til renoveringen af Østbanen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Det ser ud til, at vi snart kan lande en aftale om penge til Østbanen, og jeg glæder mig helt vildt meget til, at vi kan få lukket aftalen, for det har vi kæmpet helt vildt for.

Sådan siger SF’s transportordfører Anne Valentina Berthelsen, og den melding vækker glæde i Region Sjælland. 

quote Jeg er meget glad

Heino Knudsen (S), formand for regionsrådet i Region Sjælland

- Jeg har fulgt det her forløb meget tæt og forsøgt at påvirke det så godt, jeg kunne, så jeg er meget glad for, at det nu ser ud til, at der snart lander en endelig aftale, siger formand for regionsrådet Heino Knudsen (S).

Ifølge Anne Valentina Berthelsen (SF), ser det ud til, at Region Sjælland vil få de nødvendige midler til at redde den nedslidte bane.

- Beløbet til Region Sjælland og Østbanen forbliver cirka det samme, som regeringen oprindeligt spillede ud med, siger hun.

Sporrenoveringen af Østbanen forventes at koste 510 millioner kroner inklusiv et usikkerhedstillæg på 30 procent.

Afsatte 700 millioner kroner i særlig pulje

I sommer blev der afsat 700 millioner kroner i en særlig pulje kaldet Statsligt bidrag til privatbanernes vedligeholdelsesefterslæb, der skal fordeles mellem lokalbanerne.

Forventningen var, at mindst 400 millioner skulle afsætte til renoveringen af Østbanen. 

Læs også
SF'er råber op - frygter borgerlige partier løber fra aftale om Østbanens redning
Læs også
SF'er råber op - frygter borgerlige partier løber fra aftale om Østbanens redning

Men forhandlingerne har trukket i langdrag, hvilket ifølge Anne Valentina Berthelsen skyldes, at de borgerlige partier ville afsætte mindre penge til Østbanen for derimod at bruge penge til at sikre farlige togoverskæringer i det jyske.

- Det har været en hård kamp, men vi har holdt ved, fordi vi ved, at Region Sjælland har svært ved selv at finansiere renoveringen, og med de nuværende prisstigninger på materialer så har det været virkelig vigtigt at få sat så mange penge af til det som muligt, siger Anne Valentina Berthelsen.

I Region Sjælland er forhandlingerne blevet fulgt nøje. 

- Mit udgangspunkt har jo hele tiden været, at den her pulje er blevet lavet på grund af Østbanen, og hvis beløbet skulle blive lavere, end der først var lagt op til, så ville vi stå i store problemer, siger Heino Knudsen.

Nedsat hastighed og færre tog

Østbanens ringe stand er blevet påpeget i flere år. Der er blandt andet blevet taget sæder ud af togene, hastigheden er blevet sænket, og der er blevet færre tog på strækningen. Alt sammen tiltag for at skåne de nedslidte skinner.

Skinnerne er omkring 40 år gamle, hvilket svarer til den gennemsnitlige levetid for jernbanespor.

Hvis Region Sjælland selv skulle finansiere sporrenoveringen ville det være nødvendigt med en stor sparerunde på den kollektive trafik.

Sådan ser det ud i togene de steder, hvor sæderne er blevet pillet ud, for at reducere vægten og dermed skåne de nedslidte skinner.
Sådan ser det ud i togene de steder, hvor sæderne er blevet pillet ud, for at reducere vægten og dermed skåne de nedslidte skinner.

Ifølge en vurdering Movia har lavet, ville det betyde, at 22 procent af busdriften i regionen skulle indstilles, eller at der ikke længere skulle være halvtimesdrift på lokalbanerne, hvilket ville give et tab på mellem 0,6-1,3 millioner passagerer.

- Det er vigtigt for livet i landdistrikterne at der er kollektiv trafik, og så skal vi også være villige til at investere i det. Det har været en kæmpe mærkesag for mig og SF, siger Anne Valentina Berthelsen.

Hun regner med, at den endelige aftale vil falde på plads efter påske.

Det er planen, at sporrenoveringen skal begynde i foråret 2023 og stå færdig i december 2023. 


Nyhedsoverblik