Oplever man symptomer på coronavirus eller har spørgsmål til, hvordan man undgår smittefare, så opfordrer Sundhedsstyrelsen borgere til at ringe til en særlig hotline. Alle opkald blev indtil i fredags varetaget af netop Sundhedsstyrelsen og besvaret af sundhedsfagligt personale.
Sådan forholder det sig ikke længere.
Siden fredag eftermiddag er opkaldene i stedet blevet besvaret af frivillige fra hjemmeværnet og Beredskabsstyrelsen. Det skriver Kristeligt Dagblad.
Hjemmeværnet bekræfter, at frivillige fra hjemmeværnet har passet hotlinen siden fredag.
En læge til 35 frivillige
Konkret har 35 hjemmeværnsfolk de seneste dage siddet klar i callcentret fra klokken 7 til 23, mens 10 har besvaret opkald om natten.
Til stede er også én læge til at svare på sygdomsrelaterede spørgsmål.
Adspurgt om de udvalgte hjemmeværnsfolk har særlige forudsætninger for at svare på spørgsmål angående coronavirus og smittefare, svarer Hjemmeværnest presseafdelingen ”ikke som sådan".
Ifølge presseafdelingen har personalet modtaget et lille "crash course"-kursus.
Rigspolitiet uddyber, at de frivillige har modtaget en introduktion og et spørgsmål-svar-skema med hyppige spørgsmål.