Der er blot få dage til, at regionsrådet i Region Sjælland endegyldigt skulle godkende købet af 14 nye batteritog til lokalbanerne.
Men nu har Lokaltog valgt helt at annullere udbuddet, fordi der er sket fejl i udbudsprocessen. I en pressemeddelelse skriver Lars Wrist-Elkjær, administrerende direktør for Lokaltog:
- Vi må desværre erkende, at vi i Lokaltog har lavet nogle formelle fejl i udbuddet, vi som udbyder ikke må lave. Det er vi meget ærgerlige over, og det vil vi gerne beklage.
Klage over udbud
Det var det spanske selskab CAF, der vandt udbuddet. Men også schweiziske Stadler og tyske Siemens havde budt på opgaven.
Tilbuddene fra de to sidste udbydere blev dog ikke taget med i betragtning, da Lokaltog skulle beslutte, hvilken udbyder der skulle have opgaven, fordi Lokaltog mente, at tilbuddene ikke levede op til betingelserne i udbuddet.
Jeg er ærgerlig på pendlernes vegne og brugerne af den kollektive trafik, for nu kommer det til at tage længere tid
Siemens har efterfølgende klaget til både Region Sjælland og Klagenævnet for Udbud, fordi Siemens mener, at der er blevet ændret væsentligt i udbuddet undervejs.
Det er denne klage, der nu har fået Lokaltog til at annullere udbuddet.
Politikerne ærgrer sig
Blandt politikerne i Region Sjælland er frustrationerne store:
- Jeg er ærgerlig på pendlernes vegne og brugerne af den kollektive trafik, for nu kommer det til at tage længere tid, inden vi får batteritog, siger Felex Pedersen (S), der er næstformand for Udvalget for Regional Udvikling og Kollektiv Trafik.
Han er forundret over den proces, som udbuddet har været igennem:
- Jeg undrer mig, for Siemens kom med en indsigelse, inden de klagede officielt, og Lokaltog fik jo en chance for at se på det. Men Lokaltog meddelte tilbage til udvalget, at der ikke var noget at komme efter. Siemens klager så officielt, og lige pludseligt er der noget at komme efter.
Det er endnu uvist, om opgaven med at levere batteritog skal sendes i udbud igen.
- Nu har vi en ny situation, og så skal vi selvfølgelig i Lokaltog følge de beslutninger, der træffes i Region Sjælland om, hvad der skal ske, skriver den administrerende direktør for Lokaltog Lars Wrist-Elkjær.
I en orientering til regionsrådet skriver Region Sjælland også, at der endnu ikke er taget stilling til, hvad der skal ske:
- Vi står nu i en ny situation, og vi vil gå i dialog med Movia og Lokaltog A/S om det videre forløb. Det betyder også, at vi giver os tid til at gennemtænke, hvordan vi bedst muligt kommer videre, og hvordan vi får skabt den bedst mulige kollektive trafik for borgerne i Region Sjælland.
Nye tog forsinkes
Men hvis det bliver besluttet at sende batteritogene i udbud igen, så vil det betyde, at der vil gå længere tid end planlagt, før der kan køre batteritog på lokalbanerne, konstaterer Region Sjælland.
For at undgå fremtidige fejl i udbud har Lokaltog nu igangsat et arbejde, der skal kvalitetssikre virksomhedens procedurer for udbud, så risikoen for en tilsvarende situation minimeres fremadrettet.
Foruden Østbanen på Stevns var det oprindeligt planen, at de nye batteritog vil kunne indsættes på Tølløsebanen, Odsherredsbanen, samt Lollandsbanen i år 2026.