Nervøse overlæger vil afskaffe det dyreste it-projekt i dansk sundhedshistorie

Sundhedsplatformen er ifølge overlægerne i Region Sjælland farlig for patienterne og skal afskaffes.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Sundhedsplatformen skaber risikofyldte og potentielt livsfarlige situationer for patienterne. Det er en helt uacceptabel situation, for patienternes sikkerhed er det vigtigste for os.

Budskabet er tydeligt fra overlægerne på sygehusene i Region Sjælland, der i en fælles meddelelse kræver Sundhedsplatformen afviklet snarest muligt.

quote Det er den største katastrofe i mit professionelle liv

Anne Jung, formand for Det regionale Overlægeråd på Sjælland

Overlægerne peger blandt andet på, at Sundhedsplatformen fortsat skaber fejl i medicinering, visitering af patienterne, blodprøvebestillinger, recepter samt henvisninger til og svar på vigtige undersøgelser som for eksempel røntgen og scanninger. 

Sygeplejerske på akutafdeling på Slagelse Sygehus
Læs også
Overlægeråd kræver at Sundhedsplatformen droppes
Sygeplejerske på akutafdeling på Slagelse Sygehus
Læs også
Overlægeråd kræver at Sundhedsplatformen droppes

Formanden for Det regionale Overlægeråd på Sjælland, Anne Jung, siger, at lægerne, der til daglig arbejder med systemet, har oplevet så mange problemer og udfordringer, at de nu har fået nok.

- Det er den største katastrofe i mit professionelle liv, og jeg har været læge i 28 år, siger hun.

Her giver TV2 ØST dig en gennemgang af nogle af de udfordringer og problemer, som opstod i forbindelse med indførelsen af Sundhedsplatformen i Region Sjælland:

Det første nedbrud ramte Region Sjælland onsdag den 6. december 2017, hvor sygehuse i både Region Sjælland og Region Hovedstaden hverken kunne bestille blodprøver eller hjerteundersøgelse. Torsdag morgen var problemet dog løst igen.

Læs mere her.

Få dage senere blev 24 patienter, der blev betegnet som ikke-hastende akutte patienter, mandag den 11. september 2017, sendt til andre regioner for at aflaste Region Sjælland, der var ved at implementere Sundhedsplatformen. Det skete efter en aftale om aflastning, som regionen i forvejen havde indgået med Region Hovedstaden og Region Syddanmark.

Læs mere her.

En række overlæger på Sjællands Universitetshospital i Køge slog tirsdag den 16. januar 2018 alarm efter indførelsen af Sundhedsplatformen. Det skete, fordi patienterne i Region Sjælland risikerede at få forkert medicin, forkerte doser af den rigtige medicin eller slet ikke at få den medicin, de har brug for.

Overlægerådet på Holbæk Sygehus bakkede op om kritikken fra overlægerne på Sjællands Universitetshospital i Køge. Overlægerne i Holbæk er bekymrede for patientsikkerheden på grund af Sundhedsplatformen.

Samme dag, tirsdag den 16. januar 2018, erkendte koncerndirektør i Region Sjælland, Lars Onsberg Henriksen, at der er problemer med det nye system. Det er for besværligt og langsomt, udtalte han til TV2 ØST.

Læs mere her.

Overlægeforeningen advarede onsdag den 31. januar 2018 om, at lægernes utilfredshed med Sundhedsplatformen kan skabe større lægeflugt fra Region Sjælland, der i forvejen mangler læger.

Læs mere her.

Lørdag den 14. april 2018 kom det frem, at sygehusansatte i tusindvis søgte hjælp til Sundhedsplatformen. Helt konkret havde Region Sjællands IT-afdeling dengang modtaget omkring 15.000 opkald om måneden, efter Sundhedsplatformen blev indført i slutningen af november 2017.

Læs mere her.

3.134 patienter, der har været i behandling på hospitaler i Region Sjælland og i Region Hovedstaden, var gennem seks uger i august og september 2018 udsat for en risiko for at blive forgiftet med for store doser af det smertestillende lægemiddel paracetamol. Forgiftningen kan give leverskader og i større mængder være livstruende. Fire patienter blev ifølge Politiken indlagt til behandling med modgift.

Læs mere her.

11 alvorligt syge kræftpatienter fik i september 2018 en mangelfuld behandling på Sjællands Universitetshospital i Roskilde på grund af Sundhedsplatformen.

Kræftpatienterne, der fik kemoterapi, skulle være behandlet med et bestemt lægemiddel, der også var ordineret til patienterne, men ordinationen var forsvundet i Sundhedsplatformen, da de 11 patienter gik fra at være ambulante patienter til at være indlagt. En patient er død efter fejlen. Hospitalsledelsen kunne ikke afvise, at it-systemet var årsagen.

Læs mere her.

Patienter i Region Sjælland og i Region Hovedstaden risikerede i marts 2019 at blive fejlmedicineret på grund af en fejl i Sundhedsplatformen. En opdatering af Sundhedsplatformen betød, at mere end hver tredje indlagte patient i Region Hovedstaden ikke fik opdateret sit medicinkort. I Region Sjælland ramte problemet 30 procent af de indlagte patienter. De manglende medicinoplysninger kunne i værste tilfælde betyde fejlmedicinering og få alvorlige konsekvenser for patienterne.

Læs mere her.

IT-systemet bag Sundhedsplatformen var tirsdag den 6. august 2019 ramt af en fejl, der betød, at læger og sygeplejersker ikke kunne se ordineret medicin. Det betød, at akut syge patienter risikerede ikke at få livsvigtig medicin. Fejlen blev kort efter rettet.

Læs mere her.

 

Anne Jung bliver bakket op af overlæge Peter Marckmann, der arbejder på Medicinsk Afdeling på Roskilde Sygehus og flere gange selv har kritiseret Sundhedsplatformen.

- Vi er utrygge ved at arbejde med Sundhedsplatformen. Vi kan se, at muligheden for fejl i medicineringen er stærkt forhøjet, når vi bruger systemet, fordi det er så uoverskueligt. Ovenikøbet oplever vi, at systemet selv skaber fejl, og at der opstår fejl, der er ude af vores hænder, siger overlæge Peter Marckmann.

Læs også
Formand for 837 overlæger: Sundhedsplatformen er den største katastrofe i 28 år
Læs også
Formand for 837 overlæger: Sundhedsplatformen er den største katastrofe i 28 år

- For eksempel får patienter ikke får den medicin, som lægen troede han eller hun havde ordineret. Eller medicinen bliver givet i dobbeltdosis, fordi sygeplejersken ikke kan se, hvad der er givet og hvornår det er givet. Der er også rapporter fra Styrelsen for Patientsikkerhed, der viser, at der sker nogle svære fejl.

- Jeg tror, der sker mange småfejl hver eneste dag, men heldigvis fanger vi mange af dem, og heldigvis er der mange af dem, der ikke er katastrofale. Men jeg ved, at der sker mange fejl, tilføjer han.

Magnus Heunicke
Læs også
Ny minister: Regioner har fået sidste advarsel om Sundhedsplatformen
Magnus Heunicke
Læs også
Ny minister: Regioner har fået sidste advarsel om Sundhedsplatformen

Systemet har kostet 2,8 milliarder kroner, og blev først rullet ud i Region Hovedstaden lørdag den 21. maj 2016, mens Region Sjælland lukkede ned for de gamle systemer og skiftede over til Sundhedsplatformen søndag den 25. november 2017.

Men hvordan er det kommet så vidt, at et samlet overlægeråd fra Region Sjællands sygehuse kræver det dyreste it-projekt i dansk sundhedshistorie skrottet?

Nedbrud og fejlmedicinring

Overgangen til Sundhedsplatformen skete i en nøje planlagt aktion, hvor brugerne af it-systemet hos Region Sjælland først blev sendt på kursus. Herefter blev de gamle systemer lukket ned, og deres data konverteret ind i det nye system.

Sygeplejerske på akutafdeling på Slagelse Sygehus
Læs også
Fejl i it-system - akut syge patienter risikerede ikke at få livsvigtig medicin
Sygeplejerske på akutafdeling på Slagelse Sygehus
Læs også
Fejl i it-system - akut syge patienter risikerede ikke at få livsvigtig medicin

Mange patienter var sendt til behandling på andre regioners sygehuse i de dage, og der var kaldt ekstra personale på arbejde i de kritiske dage omkring skiftet.

Samtidig var mediebevågenheden stor. Systemet havde i halvandet år været i brug på hospitaler i Region Hovedstaden, og herfra var der meldinger om store problemer og meget langsomme arbejdsgange som følge af det nye it-system.

Derfor skal vi have Sundhedsplatformen

  • Sundhedsplatformen skal skabe bedre kvalitet, højere patientsikkerhed og større patientinvolvering. De første kvalitetsforbedringer har vist sig, men det kan ifølge Region Sjælland tage flere år, før potentialerne udnyttes fuldt ud.
     
  • Før Sundhedsplatformen havde hospitalerne tusindvis af uskrevne notater, så vigtig information kunne blive overset. Nu dokumenterer lægerne direkte i Sundhedsplatformen, så data straks er tilgængelige. Før kunne der gå timer og dage, før lægens indtalte oplysninger kom ind i systemet.
     
  • Sundhedsplatformen blev indført på i Region Hovedstaden i maj 2016 og i Region Sjælland i november 2017.
     
  • Sundhedsplatformen er det største danske sundheds-it-projekt nogensinde og erstattede op mod 30 forskellige it-systemer. Platformen har kostet 2,8 milliarder kroner.
     
  • Helt konkret forbinder Sundhedsplatformen en række it-systemer og samler alle de funktioner, medarbejderne i Region Sjælland bruger mest. Det er blandt andet funktioner, som vedrører medicinering, dokumentation, stuegang, operationsbooking og bestilling af laboratorieprøver.
     
  • I Danmark bliver Sundhedsplatformen brugt på 17 sygehuse og hospitaler til cirka 2,5 millioner borgere i Region Sjælland og Region Hovedstaden. De øvrige tre regioner i Danmark bruger andre systemer.
     
  • Sundhedsplatformen er baseret på et system fra den amerikanske softwareleverandør Epic, som leverer sundheds-it til mere end 1.100 hospitaler over hele verden.
     
  • Indførelsen af Sundhedsplatformen betyder, at medarbejderne skal ændre arbejdsgange, roller og rutiner. Især læger, sygeplejersker og sekretærer skal arbejde på nye måder. Arbejdsgangene i sundhedsvæsenet er komplekse, og omstillingen tager derfor flere år.

 

Kilder: Sundhedsplatform.dk, Region Sjælland, Region Hovedstaden.

Selvom Sundhedsplatformen i Region Sjælland har været udsat for massiv kritik, siden it-systemet blev taget i brug lørdag den 25. november 2017, findes der ikke noget præcist tal for, hvor mange klager der har været på baggrund af det udskældte system.  

Sanne i praktik på Holbæk Sygehus
Læs også
Sundhedsplatformen er en god forretning for USA-firma
Sanne i praktik på Holbæk Sygehus
Læs også
Sundhedsplatformen er en god forretning for USA-firma

Styrelsen for Patientklager kan nemlig ikke opgøre antallet af klager relateret til Sundhedsplatformen, da patienter typisk klager over konsekvensen af en fejl som for eksempel fejlmedicinering - og ikke over selve Sundhedsplatformen. Der kan derfor ikke trækkes data på klager relateret til Sundhedsplatformen.


Nyhedsoverblik