Ny køreplan: Togpendlere går lysere fremtid i møde

Flere sjællandske togpendlere kan se frem til kortere rejsetid og flere togafgange, når DSB's nye køreplan træder i kraft på søndag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Sporarbejde, togbusser, forsinkelser og aflysninger.

Det har været hverdagskost for de sjællandske togpendlere de seneste år. Men nu er der godt nyt, for på søndag træder en ny køreplan i kraft. Den medfører kortere rejsetider og flere togafgange.

- Jeg glæder mig til, at det kun kommer til at tage et kvarter, det kan jeg godt sige, lyder det fra Pia Lynge Pedersen, der dagligt pendler mellem Næstved og Vordingborg.

Hun er én af togpendlere, der kommer til at nyde godt af den nye køreplan.

- Nu begynder vi altså at kunne skrue op for hastigheden, vi begynder at kunne love hurtigere tog, og det vil være noget, som vil være en mærkbar ændring for specielt Sydbanen, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ifølge DSB's informationschef Tony Bispeskov vil køreplanen være en mærkbar forbedring for langt størstedelen af de sjællandske togpendlere.
Ifølge DSB's informationschef Tony Bispeskov vil køreplanen være en mærkbar forbedring for langt størstedelen af de sjællandske togpendlere. Foto: Morten Spuhr - TV2 ØST

Forbedringer for de fleste pendlere

Den nye køreplan vil betyde kortere rejsetid for en stor del af pendlerne. Den største tidsbesparelse får pendlere fra Nykøbing Falster Station, som vil spare 14 minutter hver vej på turen til og fra København. Pendlere fra Vordingborg vil spare syv minutter, mens pendlere fra Næstved vil spare fire minutter.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Samtidig vil der komme flere togafgange, hvilket betyder, at pendlerne i Næstved og Glumsø vil få halvtimesdrift, og der vil også blive sat flere hurtigtog ind i myldretiden.

Sporarbejde og togbusser

Togpendlerne på Sjælland har været hårdt prøvet de seneste år. Siden foråret 2019 har der været adskillige sporarbejder, og flere togstrækninger har været lukket helt ned i flere omgange og været erstattet af togbusser.

- At stå i en situation hvor man reelt ikke aner, hvorfra man skal køre, hvornår man skal køre, og om der overhovedet kommer et tog, det gør jo, at blodtrykket er i kog, og tolerancetærsklen er ultra lav efterhånden, lød det fra en frustreret pendlertalsmand for Næstved Pendlerklub Robert Hansen tilbage i august måned.  

Læs også
Pendlere kommer for sent på job: - Det er stressende og irriterende
Læs også
Pendlere kommer for sent på job: - Det er stressende og irriterende

De omfattende sporarbejder skyldes anlæggelsen af den nye jernbane mellem Ringsted og Femern, elektrificering af strækningerne samt den begyndende udrulning af det nye signalprogram.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan så togstrækningen mellem Næstved og Ringsted ud under sporarbejdet i august 2020
Sådan så togstrækningen mellem Næstved og Ringsted ud under sporarbejdet i august 2020 Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Men nu er der altså lys forude for pendlerne.

- Pendlerne går en lysere fremtid i møde. De har været igennem flere år med omfattende sporarbejder, det har været rigtigt hårdt, nu begynder der til gengæld at være håb for, at de får en hurtigere hverdag, fordi vi kan skære noget af rejsetiden af, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB. 

Enkelte må vente på forbedringer

Det er dog ikke alle pendlerne, der har forbedringer i sigte. For pendlerne i Lundby, Nørre Alslev og Eskilstrup er der ingen tidsbesparelser at hente, og samtidig skal de skifte tog i Næstved.

- Skift er gift, for hver gang du skal skifte, så kan der jo gå noget galt, så du ikke kan nå din forbindelse, og det forlænger jo din rejsetid meget ofte, så det er jo ikke optimalt, siger Mette Sauermilch Laurendz, der er talsmand for pendlerne i Lundby.

Pendlerne fra Lundby får ingen direkte forbindelse til København foreløbig, og det frustrerer pendlertalsmand Mette Sauermilch Laurendz.
Pendlerne fra Lundby får ingen direkte forbindelse til København foreløbig, og det frustrerer pendlertalsmand Mette Sauermilch Laurendz. Foto: Morten Spuhr - TV2 ØST

Ifølge DSB har det lange udsigter, før pendlerne kan undgå at skifte tog i Næstved:

- Der er nogle udfordringer, specielt når vi kigger ned på den sydlige del af Sydbanen eksempelvis Lundby, men jeg ved, at der bliver arbejdet på det, og det bliver selvfølgelig bedre, og i samme øjeblik de er klar til det, altså at signalerne og den nye Storstrømsbro er på plads, så vil vi også kunne tilbyde et rigtigt attraktivt produkt for pendlerne fra Lundby, siger Tony Bispeskov. 

Den nye køreplan ser heller ikke god ud for pendlere fra Rødbyhavn, som må undvære tog og  togbusser mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge, indtil den nye jernebane mellem Femern og Ringsted står klar. 

Læs også
Togforbindelse i dvale de næste otte år - rejsetid bliver firdoblet på Lolland og Falster
Læs også
Togforbindelse i dvale de næste otte år - rejsetid bliver firdoblet på Lolland og Falster

Den nye køreplan træder i kraft søndag den 12. december. man kan læse mere om køreplanen på DSB's hjemmeside. 


Nyhedsoverblik