Pendlerne på Østbanen kommer efter alt at dømme tidligst til at køre på nye skinner med hurtigere tog i 2025.
Det er konklusionen, efter at forretningsudvalget i Region Sjælland mandag formiddag har drøftet situationen omkring Østbanen. Her er skinnerne slidt i bund, og prisen for en renovering er eksploderet fra en halv til en hel milliard kroner.
Derfor har medlemmerne af forretningsudvalget besluttet at slække på kravene til den nye bane i håbet om, at få flere til at byde på opgaven og dermed give en bedre pris.
Det er bestemt ikke nogen discountløsning. Men det er en anden måde at gribe opgaven an på
Sådan lyder ræsonnementet fra et enigt forretningsudvalg, fortæller regionsrådsformand Heino Knudsen (S):
- Det er den måde, vi kan fortsætte arbejdet med at få lagt nye skinner.
- Det er en dyr løsning, som vi nu arbejder på blandt andet at få lov til at låne de penge, som mangler fra 416 millioner kroner op til det bud, som vi får, tilføjer han.
Regionsrådsformanden henviser til den sum penge, som et flertal på Christiansborg har sendt i retningen af Region Sjælland, der ellers ikke har haft råd til at renovere skinnerne de seneste ti år.
Billigere, men ikke discount
Med beslutningen udsættes også tidsplanen for færdiggørelsen af istandsættelsesarbejdet til 2024 mod tidligere 2023.
- Det er rigtig træls, konstaterer regionsrådsformanden.
- Men Lokaltog (operatøren af strækningen, red.) fortæller også, at den nuværende bane kan køre ind til 2024, tilføjer han.
Allerede i 2011 måtte regionen fjerne sæder fra Østbanens tog for at nedsætte sliddet på banen. Og i 2019 blev hastigheden på strækningen sat ned for at skåne skinnerne yderligere.
Hvert år rejser en million passagerer med Østbanen, der forbinder Stevns, Faxe og Køge Kommuner med en samlet strækning på 50 kilometer.
Det anser jeg ikke for en realistisk mulighed. Der er ikke plads til busser på vejene på Stevns
Selvom der nu bliver slækket på kravet til renoveringen af Østbanen, så er der ifølge regionsrådsformanden ikke tale om at pendlerne får en dårligere jernbane.
- Det er bestemt ikke nogen discountløsning. Men det er en anden måde at gribe opgaven an på, pointerer han og tilføjer:
- Vi giver mere plads til byder for, hvornår de laver de enkelte dele. Det er også derfor, vi skaber en forsinkelse på et år, så byder får mere fleksibilitet i opgaven.
Derudover vil man også udskyde noget arbejde "på kanten af banen" i relation til blandt andet grøfter og afvanding.
Dette vil ifølge regionsrådsformanden ikke få konsekvenser for driften af banen.
- Vi kommer til at lægge nye skinner og kommer til at køre med normal hastighed igen, siger Heino Knudsen.
Afviser snak om busser
Lokaltog har i sit oplæg til politikerne lagt op til, at det også er en mulighed at droppe den nye skinne-renovering og i stedet for indsætte busser. En muligvis billigere løsning – men det kommer ikke på tale, fastslår regionsrådsformanden.
- Det anser jeg ikke for en realistisk mulighed. Der er ikke plads til busser på vejene på Stevns, og det er en løsning, hvor vi kommer til at holde i kø på vejene og skræmme pendlerne væk.
Også Venstres Jacob Jensen, 2. næstformand i Region Sjælland, mener, at den valgte løsning er den bedste af to onder.
- Det er ikke en forfærdelig god idé, men det bedste idé blandt de muligheder, der er, som jeg ser det, siger han og peger på, at han helst havde set, at operatøren, Lokaltog, i første omgang havde lavet et udbud i tråd med det buget, regionen har til opgaven.
- Nu kommer der et forslag om, at man kan justere lidt i selve udbuddet med nogle ting, som man åbenbart godt selv kan klare at lave i stedet for at sende det i udbud. Hvorfor kommer de op med det nu og ikke for et år siden, da vi lavede udbuddet?
Det skønnes, at Region Sjælland vil kunne nedbringe anlægsudgiften for nye skinner til omkring 680 millioner kroner.
Ved det seneste udbud var forventningen godt 500 millioner kroner, hvor regionen i den efterfølgende budrunde modtog et bud på samlet 1,1 milliard kroner.
Jacob Jensen medgiver dog, at der ikke er nogen garanti for, at en ny udbudsrunde reelt giver besparelser.
- Vi har fået en vurdering af, at man kan høvle et par hundred millioner af prisen. Det er den melding, vi har fået ind til videre.
- Derfor er det også et spørgsmål, hvordan vi får skruet den manglende finansiering sammen, tilføjer han.
Sagen går nu videre til regionsrådet for endelig vedtagelse.
Lokaltog oplyser til TV2 ØST, at de ikke ønsker at kommentere på den afleverede indstilling omkring renovering af Østbanen, så længe sagen er i proces og endnu ikke er færdigbehandlet i regionsrådet.