Der blev ikke flyttet på fronterne i byrådssalen. Til gengæld blev der debatteret længe om et forbud mod gennemkørende lastbiler, da der mandag aften var byrådsmøde i Ringsted Kommune.
Det var Finn Andersen fra Kristendemokraterne, der havde fået sat sagen på dagsordenen, efter et flertal i Klima- og Miljøudvalget havde sagt nej til forbuddet.
- Forslaget er ikke stillet for at genere vognmændene. Lastbiler, der har ærinde i området, kan fortsat køre dér. Det kan godt lade sig gøre i andre kommuner – for eksempel i Køge. Lad os give det en chance, sagde Finn Andersen.
Jeg har ikke noget imod Kværkeby, men jeg har noget imod hovsaløsninger
Han blev suppleret af den konservative Andreas Karlsen:
- Der er to nye boligområder på vej, en friskole og et aktivt foreningsliv. Der er mange bløde trafikanter i området. Vi vil gerne bakke op om et forsøg med et forbud mod lastbilgennemkørsel. Måske kan vi også bruge erfaringerne andre steder i kommunen, sagde han.
Politikerne har bedt forvaltningen om at komme med et forslag til, hvordan kommunen kan mindske antallet af gennemkørende lastbiler i landområderne. Embedsmændene har peget på strækningen Kværkebyvej og Værkevadsvej, der kan bruges som en smutvej mellem Køgevej og Roskildevej.
- Det er godt at forsøge at begrænse de store lastbiler på de små veje. Det er klart, at hvis man har et ærinde, skal man kunne komme frem. Ingen diskussion om det. Men lastbilerne har ikke noget at gøre på de små veje, hvis de bare skal køre igennem, lød det fra Henrik Kjær (EL).
Flere imod et forbud
Benny Christensen (S) var væsentlig mindre imponeret over forslaget. Han mente, at der var ved at gå tidlig valgkamp i byrådet.
- Det er ikke overraskende, at de to lokalpolitikere ude fra Kværkeby synes, det er en rigtig god idé at lave et gennemkørselsforbud lige præcis i det område. Det kan blive en lang valgkamp frem mod november, hvis alle lokalpolitikere nu skal til at løfte små ønsker i deres lille område, fastslog han og fortsatte:
- Jeg har ikke noget imod Kværkeby, men jeg har noget imod hovsaløsninger. Jeg mangler et samlet overblik over, hvor det er mest nødvendigt at sætte ind, sagde han.
En trafiktælling viser, at der på Værkevadsvej kører cirka 10 lastbiler i døgnet, mens der kører op til 61 lastbiler i døgnet på Kværkebyvej. Klaus Hansen (V) havde på den baggrund svært ved at se en begrundelse for et forbud.
- Det drejer sig om blot 10 lastbiler i døgnet. Og man ved ikke engang, om de er gennemkørende eller har et ærinde dér. Hvor er den nedre grænse? spurgte han.
Beboere indsamler underskrifter
Men beboerne i området mener, der er et problem. De har samlet underskrifter ind for at få forbedret trafiksikkerheden blandt andet via at forbud mod gennemkørende lastbiler.
- Hvis beboerne oplever det som et problem, så lad os prøve det. Det kan være med til at skabe tryghed, sagde Andreas Karlsen (K).
Men det afviste også formanden for Klima- og Miljøudvalget, Torben Lollike.
- Det er helt berettiget, når borgerne siger, at der skal ske noget i området med trafikken gennem byen, men jeg tror ikke, at det løses ved at forhindre nogle lastbiler i at køre igennem, det kan snarere løses med nogle bump, vurderede Torben Lollike (R).
13 stemte imod forslaget om at indføre forbud mod gennemkørende lastbiler i Kværkeby. Det var Socialdemokratiet, Venstre, Ringstedlisten og Radikale. SF, Enhedslisten, Konservative, Kristendemokraterne og Dansk Folkeparti kunne blot samle otte stemmer for et forbud.