Mange af regionens folkeskoler er under pres.
Det er svært at tiltrække uddannede lærere, ressourcerne bliver færre og kommunerne varsler skolelukninger i flæng.
Det er svært for en ung person, der lige er kommet ud fra gymnasiet, at styre en klasse, der måske ikke fungerer særligt godt
Nu kan TV2 ØST fortælle, at 11 ud af 12 kommuner i sendeområde de seneste ti år har skruet op for forbruget af løse timevikarer.
Omregnet til fuldtidsstillinger brugte kommunerne for ti år siden vikarer til det, der svarer til 136,3 stillinger. I 2022 er det steget til 219,3 fuldtidsstillinger.
Hos Danmarks Lærerforening er man bekymret for udviklingen.
- Den gode velforberedte lærer har enorm betydning for niveauet af undervisningen. Mange vikarer er ikke kun vigtige - men også meget dygtige. Men det er bare ikke det samme som en uddannet lærer. De har viden og erfaringen - ikke mindst med undervisningen - men også til at se på trivslen i klassen.
- Det er svært for en ung person, der lige er kommet ud fra gymnasiet, at styre en klasse, der måske ikke fungerer særligt godt, siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.
Når man spørger kommunerne og skolelederne, er det et stort problem at tiltrække lærere.
Selvom der er rekrutteringsproblemer, mener Gordon Ørskov Madsen, at kommunerne selv kan gøre noget for at tiltrække flere uddannede lærere.
- Vi lærere vil gerne løfte en klasse, se den trives og sende dem godt videre i livet, siger han og tilføjer:
- Men hvis det ikke lykkes, fordi rammerne er for dårlige, arbejdsmiljøet halter - eller der ikke er mulighed for efteruddannelse, så søger de væk og over på friskolerne.
Kan være svært at rekruttere
Skoleleder på Valdemarskolen i Ringsted, Nicholas Martin Hansen, er glad for vikarerne.
- Vi har heldigvis et lavt fravær i forhold til sygemeldinger, som nok skyldes, at vi har arbejdet meget med at skabe en god skole med muligheder for, at underviserne kan udvikle sig, siger han og fortsætter:
Det bedste for en klasse er at få en uddannet lærer
- Men det er klart, at nogle gange har vi brug for vikarer, og vi har meget fokus på, at vores vikarer holder en vis standard.
Han mener også, at der generelt er rekrutteringsproblemer i forhold til at få uddannede lærere til at søge arbejde på skoler i vores område.
- Valdemarskolen har et godt ry, hvilket vi selvfølgelig er glade for - så vi oplever ikke så mange udfordringer, når vi slår en stilling op. Men jeg tror bestemt, at hovedårsagen i stigningen af vikarer skyldes, at mange skoler oplever, det er svært at rekruttere uddannede lærere til vores område.
- Og så bliver man nødt til at dække ind med vikarer - eller ansætte en fast vikar i en midlertidig stilling, siger Nicholas Martin Hansen.
Nej tak til læreruddannelse
En af de vikarer, der er på Valdemarskolen, er Nikolaj Svennevig.
Han var vikar på skolen for 20 år siden, da han gik ud af gymnasiet. Nu er han det igen, da han er ved at starte sit eget firma.
- Et vikarjob passer mig godt, da jeg kan fokusere på at lave mit firma, mens jeg arbejder deltid her. Det er en god skole, og det bedste ved arbejdet, er, at jeg skaber relation til den klasse, som jeg er fast vikar i.
- Det ville nok ikke ske, hvis jeg havde en masse forskellige klasser hele tiden, siger Nikolaj Svennevig.
Han er en moden mand, der en masse oplevelser i bagagen, og det giver mere ro, mener han.
- Jeg tror, at skolen er glad for at have en såkaldt moden vikar ansat. Jeg har en uddannelse som fotojournalist og har rejst meget i verden, hvor jeg blandt andet har undervist i Vietnam. Den oplevelse giver en ro, viden og ballast, som jeg bruger her, siger Nikolaj Svennevig.
Men til spørgsmålet om, hvorfor han ikke går all-in og tager en læreruddannelse, er svaret klart.
- Nej, jeg vil ikke være lærer. Jeg synes, det er fantastisk at undervise og at have en klasse. Men drømmen er at starte et firma op, hvor jeg kan bruge min uddannelse inden for fotografi, slutter Nikolaj Svennevig.