Nyt signalsystem mellem København og Ringsted er først klar i marts 2023

Et nyt signalsystem på strækningen mellem København og Ringsted via Køge Nord bliver udskudt i tre måneder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der kommer til at gå tre måneder ekstra, før det nye signalsystem bliver i taget i brug på endnu en strækning på Sjælland. Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Forsinkelsen skyldes, at leverandøren Alstom, som står for at udvikle systemet, har meddelt Banedanmark, at der skal bruges længere tid på at gøre softwaren klar til at kunne bruge det nye signalsystem på strækningen mellem København og Ringsted, der går via Køge Nord.

Og derfor kan strækningen først tages i drift i marts 2023. 

Får konsekvenser for køreplanen

Udskydelsen får konsekvenser for den nye køreplan, som skulle være trådt i kraft den 11. december. 

Det nye signalsystem er nemlig en forudsætning for, at forbindelsen mellem Køge og Køge Nord kan tages i brug, og at det dermed vil blive muligt at køre tog fra Næstved via Køge og Køge Nord til København.

Signaldirektør Janus Steen Møller er ked af udskydelsen.

- Vi er ærgerlige over, at der går lidt længere tid, før vi kan tilbyde passagererne en hurtigere og mere sammenhængende forbindelse på Sjælland. Men leverandøren har meddelt, at de er blevet forsinket med at gøre software klar til at tage strækningen i brug til tiden, og det helt nødvendigt, at systemet har en ordentlig kvalitet, da det ellers går ud over passagererne, siger Janus Steen Møller i pressemeddelelsen.

Læs også
DSB kaldte nyt lokomotiv driftssikkert - har præsteret 15 gange dårligere end forgængeren
Læs også
DSB kaldte nyt lokomotiv driftssikkert - har præsteret 15 gange dårligere end forgængeren

I DSB forklarer informationschef Tony Bispeskov, at den udskudte ibrugtagning af det nye signalsystem betyder, at den eksisterende køreplan videreføres i tre måneder.

- Når Banedanmark melder, at det nye signalsystem er klar, overgår vi hurtigst muligt til den nye køreplan, hvor vi introducerer et togsystem med regionaltog mellem Nivå, København H og Næstved via Køge, siger han.


Nyhedsoverblik