Flere skinner skal skiftes på det nationale jernbanenet, og det bruger Banedanmark blandt andet sommermånederne til at gøre.
- Vi lægger anlægsprojekter, når der er færrest, der bruger banen af hensyn til de daglige pendlere, når de for eksempel skal til og fra arbejde. Og det er i sommermånederne, fortæller områdechef i Banedanmark, Lars Blædel Riemann, i en pressemeddelelse.
Vi lægger anlægsprojekter, når der er færrest, der bruger banen af hensyn til de daglige pendlere
Det betyder blandt andet ændringer på strækningen mellem Roskilde og Ringsted.
Her skal omkring 57 kilometer skinner og svelle udskiftes, hvilket i første omgang medfører reduceret trafik på strækningen i løbet af forårsweekenderne og fra den 3. juli frem til den 16. juli.
Men fra den 16. juli og frem til 8. august vil der ingen tog være på strækningen, hvilket betyder, at passagerene må tage en togbus.
Færre tog og ændrede tider
Generelt er der henover foråret og sommeren flere ændringer i køreplanen flere steder på Sjælland og Falster.
Fra den 1. maj til den 24. juni vil der blandt andet være ændrede tider på strækningen mellem Nykøbing Falster og København. Derfor vil passagererne opleve længere rejsetid samt at skulle skulle skifte på Næstved og Høje Taastrup station.
Projekterne er i følge Banedanmark for at sikre en mere effektiv stabil drift samt for at forberede til fremtidens el-tog.
Banedanmark forstår dog frustrationen over de gener, det skaber for de sommerrejsende.
- Vi forstår godt, at det er irriterende med færre afgange og indsatte togbusser. Derfor informerer vi om ændringer i god tid og opfordrer alle rejsende til at holde sig orienteret og informeret om ens rejse på Rejseplanen, så man ikke bliver mødt af noget uventet, siger Lars Blædel Riemann.