I dag er første dag med ændrede køreplaner på en række strækninger her i regionen – eller rettere sagt – de første ændringer mødte passagererne allerede fredag aften, og i dag følger resten trop.
For udover togbusser på Nordvestbanen, færre afgange mellem Ringsted og Roskilde, så trillede de første togbusser som erstatning for tog på Sydbanen atter engang ud på landevejene mellem Nykøbing Falster og Næstved allerede i går aftes.
Her forlænges rejsetiden med op til 50 minutter som følge af de ændrede køreplaner. Arbejdet ventes at stå på ind til og med fredag den 15. april.
Det giver selvfølgelig længere rejsetid, og derfor er vores råd, at man tjekker Rejseplanen
Noget længere bliver perioden med busser i stedet for tog på Nordvestbanen, hvor rejsende mellem Kalundborg og Holbæk fra og med i dag og fire uger frem får forlænget rejsetiden med op til en time – hvilket er henved en fordobling af den normale rejsetid med tog.
DSB har dog forsøgt at afbøde lidt af konsekvenserne af de planlagte sporarbejder. Det forklarede informationschef Tony Bispeskov til TV2 ØST den 23. marts, hvor sporarbejderne blev hovedparten af strækningens omkring 3.330 daglige pendlerne bekendt.
- Vi kører et togbussystem med røde busser, som stopper ved alle stationer, imens vi om morgenen i retning mod Holbæk indsætter myldretidsbusser, som kun holder ved de store stationer. Om eftermiddagen indsættes myldretidsbusserne i retning mod Kalundborg.
Fem måneders sporarbejde
De såkaldte myldretidsbusser, der i Rejseplanen kaldes for "blå busser", ventes at kunne bringe rejsende fra Kalundborg til Holbæk på en time og 14 minutter.
- Det giver selvfølgelig længere rejsetid, og derfor er vores råd, at man tjekker Rejseplanen, lød opfordringen fra DSB's informationschef.
Sporarbejdet på Nordvestbanen skyldes ligesom på Sydbanen behovet for at elektrificere strækningen til eltog.
Mellem Roskilde og Ringsted vil der fortsat køre tog, men færre af dem når et sporarbejde går i gang i dag og ventes at fortsætte frem til og med på fredag:
- I påsken fra lørdag den 9. april til og med mandag den 18. april kører vi færre regionaltog i myldretiden, oplyser DSB, som henviser til, at man ikke kører InterCity-tog på strækningen mellem København H, Roskilde og Ringsted.
Togvirksomheden har samlet alle køreplansændringer på en side, ligesom rejsende opfordres til at tjekke Rejseplanen før afrejse.
Påskens sporarbejde er blot starten på mange ugers sporarbejde hen over sommeren 2022. Fra 1. maj indleder Banedanmark sammenlagt fem måneder med sporarbejde i hovedstaden. Sporarbejdet medfører omfattende ændringer i køreplanerne for både fjern- og regionaltog på Sjælland i hele maj og det meste af juni.
I udgangspunktet klares sporarbejdet i maj og juni dog uden togbusser – men med store ændringer i køreplanen, har DSB tidligere oplyst.