Nyhedsoverblik

Ældre udsættes for svindel

Politiet advarer endnu engang om svindlere, der skaffer sig adgang til borgeres konti og hæver beløber derfra.

Og opfordrer til at pårørende hjælper ældre og andre mindre rutinerede internetbrugere til at undgå svindel.

Det skriver Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i en døgnrapport.

Igen onsdag modtog politiet to anmeldelser fra ældre borgere i henholdsvis Rude og Haslev, der var blevet ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra banken.

Bedrageren ringer typisk og fortæller, at der er problemer med vedkommendes konto, hvorfor banken derfor har brug både hævekort og dertilhørende pinkode, oplyser politiet.

Kort efter tropper et bud fra banken op på borgerens adresse og henter kort og pinkode. Lidt senere bliver der hævet et kontant beløb fra de ældres konto.

Politiet understreger derfor, at banker og myndigheder aldrig hverken ringer eller kommer forbi for at efterspørge betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende.

- Udlever aldrig kort eller koder. Afbryd straks samtalen og lav et kontrolopkald til bankens hovedtelefonnummer eller til politiets servicecenter, opfordrer politiet.