I denne uge nåede benzinprisen med 14 kroner og 79 øre op på sit hidtil højeste niveau i år.
Man skal et halvt år tilbage, til starten af oktober måned sidste år, for at det var lige så dyrt at tanke en liter benzin.
Set på den lange bane, ser bilejerne kun ind i afgiftsstigninger
Sammenlignet med prisniveauet på 13 kroner og 19 øre lige inden årsskiftet, er det således blevet 80 kroner dyrere at fylde 50 liter brændstof i tanken.
Og det er noget, mange mærker til her i regionen. Blandt de ti kommuner i Danmark, hvor folk har længst til arbejde, ligger de ni her i regionen.
Det viser en opgørelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
TV2 ØST traf i dag, fredag, et par dem, der har mærket til prisstigningerne, på tankstationen ved Tappernøje på Sydmotorvejen.
- Det er sindssygt. Almindelige mennesker har ikke jo ikke råd til det, siger Janni Nielsen, der er fra Kalvehave og arbejder i København.
- Det betyder, at man ikke kører lige så meget, og der er andre ting, man må undvære, fordi priserne er, som de er.
Også Bjørn Nielsen, der bor i Vordingborg og arbejder i Kalundborg, har bemærket, det er blevet dyrere at fylde tanken på bilen.
- Det er ikke noget, jeg kan styre, så jeg prøver bare at lukke øjnene, siger han.
Prisen på de flydende brændsler har fået ham til at se sig om efter et alternativ.
- Jeg har kigget på både hybrid og en Tesla. Det vil helt sikkert være noget, jeg vil investere i i fremtiden.
Kan stige yderligere
Ifølge Søren Kristensen, der er cheføkonom i Sydbank, er der flere årsager til, at prisen stiger.
- Først og fremmest har økonomierne klaret det bedre end forventet – der er mere gang i tingene, og der er en større efterspørgsel på råolie, og det har fået olieprisen til at stige, hvilket også får benzinpriserne til at stige.
Derudover har også krigene i Ukraine og Mellemøsten været en faktor, der har påvirket prisen, og som også i de kommende måneder vil kunne give prisen yderligere et nøk op.
Eskalerer situationen derimod ikke yderligere, er det Søren Kristensens vurdering, at bilisterne formentlig skal forberede sig på, at brændstofprisen vil forblive på nuværende niveau.
- Mit bedste bud er, at benzinprisen stagnerer på nuværende niveau, og måske falder lidt, fordi den vækst, vi ser i økonomierne lige nu, lige så stille vil dampe af, hvilket jeg forventer også vil påvirke efterspørgslen på olie.
Ifølge FDM er prisstigningen også hjulpet på vej af en klækkelig afgiftsstigning, der blev indført ved årsskiftet.
- Det er skidt for bilisterne, og til nytår kommer den til at stige igen, og senere ventes blandt andet nye EU-krav også at sparke til afgifterne, forklarer Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM.
- Så set på den lange bane, ser bilejerne kun ind i afgiftsstigninger – derfor er det også værd at overveje en elbil, næste gang man skal købe bil, tilføjer han med henvisning til, at en elbil generelt set er billigere i drift og vedligehold.
Ifølge FDM fungerer en elbil dog kun optimalt i dagligdagen, hvis man har regelmæssig adgang til opladning, hvor bilen holder parkeret.
- For dem, der ikke har mulighed for at lade hjemme, er benzin stadig et alternativ, siger Ilyas Dogru og tilføjer:
- Her gælder det om at vælge en bil i god stand, da besparelsen på en billigere bil ellers kan risikere at drukne i værkstedsregninger. Ligeledes bør man se på det oplyste forbrug og ejerafgifterne.
Fakta: To af tre kører benzin
Benzin er stadig det mest udbredte drivmiddel for personbiler i de private husholdninger både her i regionen og på landsplan.
Selvom antallet af personbiler, der kører på el ifølge Danmarks Statistik, er gået frem med 74 procent i Vest- og Sydsjælland fra 10.749 til 18.726 i løbet af det seneste år, udgør den samlede flåde af elbiler i Vest- og Sydsjælland stadig kun 5,9 procent.
Til sammenligning udgør antallet af benzinbiler 64 procent af personbil-flåden, imens 26,6 procent kører diesel.
Kilde: Danmarks Statistik
Står man derimod ikke med planer om at udskifte sin bil, er handlemulighederne begrænsede.
- Her må man se på, hvordan man kan spare på forbruget. Enten ved at tage cyklen eller køre fornuftigt. Sætter man farten på motorvejen ned fra 130 til 110 kilometer i timen kan man spare op til 20 procent, siger Ilyas Dogru og tilføjer:
- Vi kan se, at priserne på tankstationerne er næsten ens og har været det længe. Vores råd er at gå benhårdt efter de ubemandede tankstationer.
Generelt set er prisen ifølge FDM ved de ubemandede tankstationer ti øre lavere end ved de bemandede servicestationer. Derudover udbydes der rundt omkring også rabatordninger, som kan give adgang til større rabatter.