Hvidebækskolen i Kalundborg og flere andre skoler her i regionen har valgt at drive skolen 100 procent mobilfri.
Det indebærer, at elevernes mobiltelefoner bliver afleveret til læreren ved skoledagens begyndelse.
Vi fjerner ikke de digitale udfordringer ved at tage telefonerne ud af skolen
På Baggesenskolen i Korsør bliver de endda låst inde i et skab.
Elevernes telefoner kommer først frem, når skoledagen er slut, medmindre de skal bruges i en undervisningsmæssig sammenhæng.
Netop det er på linje med Børns Vilkårs anbefalinger omkring skærmbrug for de mindste elever, fortæller Kathrine Elmose Jørgensen, der er digital medieekspert ved Børns Vilkår.
- Vi fraråder brug af mobiltelefoner for elever i indskolingen. For mellemtrinnet anbefaler vi, at elevernes egne telefoner kun bliver brugt, hvis der er et klart pædagogisk eller fagligt formål, siger hun og uddyber:
- Det gør vi, fordi vi synes, det er vigtigt, at de styrker deres analoge og fysiske fællesskaber og måder at være sammen på i skolen. Og fordi vi ved, at dét udfordres af de fastholdelsesmekanismer, der er i sociale medier og online spil, som gør det sværere at løsrive sig.
Stemmer ikke overens
På Hvidebækskolen og Baggesenskolen gælder mobilforbuddet for alle elever.
Dermed også de ældste elever.
Men det stemmer ikke overens med Børns Vilkårs anbefaling.
Her anbefaler man, at skolerne griber det lidt anderledes an, når det gælder elever i 7., 8. og 9. klasse.
- Ved at forbyde eleverne i udskolingen at bruge deres egne telefoner helt kan vi godt frygte, at der er en opgave, der ikke bliver løst i forhold til digital forståelse og digital dannelse, god kommunikation og tone online, siger Kathrine Elmose Jørgensen.
Hun påpeger, at stort set alle udskolingselever i dag er på sociale medier, og at det ikke forsvinder ved et mobilforbud i skolen.
Børns Vilkår opfordrer til, at man i stedet laver nogle andre retningslinjer, hvor telefonerne ikke er helt bandlyst.
- Vi fjerner ikke de digitale udfordringer ved bare at tage telefonerne ud af skolen. Det handler for os at se nærmere på at gå mere nuanceret til værks og sige, der er nogle dage eller pauser, der er mobilfri, og så er der pauser, hvor det er okay at de bruger telefonerne, siger Kathrine Elmose Jørgensen.
TV2 ØST har også talt med sociolog Anette Prehn, der har set nærmere på forskning indenfor emnet - og hun er uenig med Børns Vilkår i, at de ældste elever skal være medbestemmende i retningslinjerne. Det kan du høre mere om i videoen nedenfor.
Kan være vigtig læring
Jimmy Sørensen, der er skoleleder på Hvidebækskolen, fortæller, at de indførte mobilforbuddet, fordi eleverne - især de ældste - var inaktive i deres frikvarterer.
Efter to måneder med mobilfri skole kan han se, at flere elever er blevet mere fysisk aktive og en del af et fællesskab i løbet af deres skoledag.
Her er Børns Vilkårs anbefalinger
- 2. klasse: Ingen mobil
- 6. klasse: Brug kun elevernes mobiltelefoner i en pædagogisk sammenhæng
7. - 9. klasse: Lav retningslinjer for brugen af elevernes egne mobiltelefoner i samarbejde med eleverne. Snak med eleverne om deres digitale liv, god digital opførsel og etik i forhold til billeddeling.
Kilde: Børns Vilkår
Det mener Kathrine Elmose Jørgensen som udgangspunkt også er positivt, men hun opfordrer fortsat til, at skolerne differentierer retningslinjerne for mobiltelefoner efter klassetrin.
- Det er ikke fordi, vi siger, at man skal have telefonen hele tiden i udskolingen, men man skal inddrage eleverne i at lave nogle gode retningslinjer for, hvilken måde telefonen bliver brugt på, siger hun og uddyber:
- Det kan så være, at man finder frem til, at det er, at telefonen slet ikke skal spille en rolle, men det kan også være, at man beslutter, at der er én pause om dagen, hvor telefonen er med, hvor man også bruger det som en anledning til at tale om den måde, man kommunikerer med hinanden på i chats, på forskellige digitale medier og i spil.
Hos Børns Vilkår mener man, at skolerne i stedet for at forbyde telefonerne helt kunne facilitere en vigtig læring for de ældste elever.
- Når vi kommer op i 8. og 9. klasse er det noget, børnene skal lære, og som ikke nødvendigvis bliver nemmere af, at der er en tid i skolen, hvor man slet ikke er på telefonen. Det er ekstremt vigtigt, at de lærer at balancere mellem at bruge skærmen og ikke bruge skærmen, siger Kathrine Elmose Jørgensen.