Det skriver Jyllands-Posten.
Ministeriet har regnet på, hvor meget CO2 man udleder ved at benytte forskellige transportmidler.
Ifølge tallene er den dieseldrevne bus uden for byerne den dårligste klimaløsning - mens eltog, elbil og elbus er bedst.
En dieseldrevet rutebus, der er den mest almindelige bus uden for de større byer, udleder 118 gram CO2 for hver kilometer, den transporterer en passager.
En benzin- eller dieseldrevet bil udleder 99 gram CO2 for hver kilometer, den transporterer en passager.
Samtidig viser tallene, at benzin- eller dieselbilen også er næsten lige så klimavenlig som at rejse med et regionaltog. Jyllands-Posten bruger en tur mellem Aarhus og Herning som eksempel.
Intercitytoget mellem Aarhus og København er som udgangspunkt noget mere klimavenligt end bilen, skriver avisen.
De benzin- eller dieseldrevne biler er ifølge tallene mere klimavenlige end regionaltoget, hvis der er to mennesker i bilen, skriver avisen.