Nyhedsoverblik

Danske OL-atleters sociale medier vil blive overvåget

Danmarks Idrætsforbund har udpeget et advokatfirma til at sørge for, at de danske atleter ikke bryder sponsorregler under OL.

Mange af de danske deltagere er vant til at bruge sociale medier til at fremhæve produkter eller virksomheder, der har hjulpet dem med at præstere, men under sommerlegene kan hammeren falde, hvis retningslinjerne omgås.

Ansvaret for at kigge de danske udøvere over skulderen ligger først og fremmest hos den nationale olympiske komité i Danmark. 

For at få det fulde overblik har Danmarks Idrætsforbund sat et advokatfirma til at fortage overvågningen, fortæller chef de mission Søren Simonsen.

Ny teknologi skal opfange kommercielle opslag eller reklamer, der i modstrid med det olympiske charter, benytter olympiske symboler, logoer eller på anden vis henleder tankerne på den enorme sportsbegivenhed i Frankrig.

Den ultimative konsekvens ved at overtræde retningslinjerne er, at atleterne kan blive smidt ud af OL, fortæller Søren Simonsen.

Blandt nogle er af de sjællandske OL-deltagere finder man Mads Pedersen fra Tølløse i landevejscykling og Jesper Hansen fra Svebølle i skeetskydning.