DSB lover godt nyt til pendlerne

Ifølge DSB skal de til tider kritiserede dobbeltdækkervogne køre nogen tid endnu. Samtidig bliver pendlerne lovet en længe tiltrængt opgradering.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

DSB er i disse år i gang med en større opgradering af flåden.

Men midt i indkøbet af 100 fabriksnye IC5-tog har den statslige togvirksomhed også været en tur på brugtvognsmarkedet.

quote Der er ikke nogen, der græder over, den dag de forsvinder

Robert Hansen, pendlerepræsentant, Næstved

Her har DSB erhvervet sig syv dobbeltdækkervogne i tillæg til en eksisterende flåde på 113 vogne af denne type.

- Vi forventer, at de første IC5 vil køre fra december 2026. Det er der trods alt nogle år til, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.

- For vi har brug for mere kapacitet, særligt i myldretiden, hvor vi har det største tryk, siger han videre og peger på, at DSB efter corona-nedturen, nu har genvundet passagererne.

DSB fik sidst i 2023 en ellers ikke ofte set chance for at købe brugte dobbeltdækkere magen til dem, virksomheden i forvejen har 113 eksemplarer af. Disse vogne er fra 2009 og dermed af nyere dato. Hidtil har disse syv vogne kørt for Die Länderbahn GmbH DLB i Tyskland.
DSB fik sidst i 2023 en ellers ikke ofte set chance for at købe brugte dobbeltdækkere magen til dem, virksomheden i forvejen har 113 eksemplarer af. Disse vogne er fra 2009 og dermed af nyere dato. Hidtil har disse syv vogne kørt for Die Länderbahn GmbH DLB i Tyskland. Foto: DSB

Dobbeltdækkerne er ellers lidet elsket blandt pendlerne på Sjælland, fortæller Robert Hansen, der er talsmand for pendlerne i Næstved til TV2 ØST.

- De er lidt kedelige, plastikagtige og ikke særligt komfortable. Man sidder faktisk ikke specielt godt i dem, siger han og peger på, at det også er trangt med plads til selv mindre bagage.

- Der er ikke nogen, der græder over, den dag de forsvinder, konstaterer han og peger på, at den absolutte pendlerfavorit er DSB's IC3-tog.

Lover opgradering

Men ikke desto mindre kommer netop disse togvogne til at spille en afgørende rolle for DSB i de kommende år, navnlig på de sjællandske regionalbaner.

Den absolutte favorit er at rejse med DSB's IC3-tog. Men når de skal bruges andre steder, er de opgraderede dobbeltdækkervogne klart at foretrække over DSB's IC4-tog, lyder det fra Robert Hansen, pendlerepræsentant i Næstved

At det netop er dobbeltdækkerne, som DSB satser på i overgangsperioden til de nye IC5'ere, er der flere grunde til, oplyser Tony Bispeskov.

En af årsagerne er det nye signalprogram, som i disse år bliver rullet ud på de danske jernbaner.

- IC4 kan ikke køre på det nye signalprogram, men det kan Vectron-lokomotiverne, som trækker dobbeltdækkervognene, forklarer Tony Bispeskov.

Den type af dobbeltdækkervogne, som DSB har kørt med siden 2002, produceres ikke længere. Vognene udmærker sig ved et stort antal siddepladser i hver vogn, oplyser DSB.
Den type af dobbeltdækkervogne, som DSB har kørt med siden 2002, produceres ikke længere. Vognene udmærker sig ved et stort antal siddepladser i hver vogn, oplyser DSB. Foto: Rasmus Krøll - TV2 ØST

IC4 er den togtype, DSB i dag bruger på de regionalbaner, der endnu ikke er elektrificeret.

- Og så er det et spørgsmål om at finde noget, der passer til det, som vi har i forvejen, påpeger informationschefen.

quote Der var bred enighed om at både komfort og farver var mere behagelige

Tony Bispeskov, informationschef, DSB

For dobbeltdækkerne, DSB har kørt med siden 2002, produceres ikke længere.

- Derfor har vi slået til nu, siger Tony Bispeskov med henvisning til, at der i december sidste år kom syv vogne magen til DSB's til salg i Tyskland.

Mere komfortable sæder med mere skum i sædet, lædernakkestøtte og nye farver skal give de ellers til tider kritiserede dobbeltdækkervogne en tiltrængt opgradering, lyder det ifølge DSB. I forbindelse med opgraderingen af de eksisterende 113 dobbeltdækkervogne har DSB også fået plads til syv ekstra siddepladser i hver vogn.
Mere komfortable sæder med mere skum i sædet, lædernakkestøtte og nye farver skal give de ellers til tider kritiserede dobbeltdækkervogne en tiltrængt opgradering, lyder det ifølge DSB. I forbindelse med opgraderingen af de eksisterende 113 dobbeltdækkervogne har DSB også fået plads til syv ekstra siddepladser i hver vogn. Foto: Rasmus Krøll - TV2 ØST

Pendlerne skal dog ikke frygte for komforten, forsikrer han.

Frem til første halvår af 2024 renoverer DSB samtlige dobbeltdækkervogne både indvendigt og udvendigt.

- Vi investerer i, at vores 113 dobbeltdækkere får en opgradering, så de kan køre mange år endnu.

- Det er en opgradering med nye og mere komfortable sæder og andre farver, som giver et mere roligt look.

TV2 ØST har været en tur med de nye tog på strækningen mellem Næstved og København H. Hør, hvad de rejsende havde at sige til de opgraderede vogne.

Ifølge informationschefen kørte DSB i 2022 en brugertest i enkelte vogne, hvor sæderne havde fået det nye betræk og interiøret nye farver.

Her kunne passagererne med en QR-kode tilkendegive, om de kunne lide opgraderingen med nyt skum i sæder og andre farver, inden hele DSB-flåden fik samme tur.

quote Det er fint, man gør noget for at forbedre forholdene

Robert Hansen, pendlerepræsentant, Næstved

- Der var bred enighed om, at både komfort og farver var mere behagelige. Derfor sætter vi nu gang i projektet.

DSB har de seneste to år sat 42 Vectron-lokomotiver i drift, som skal trække dobbeltdækkervognene. Disse lokomotiver har efter en række startvanskeligheder vist sig meget driftsstabile, og er, fordi de kører på strøm, også meget miljøvenlige.
DSB har de seneste to år sat 42 Vectron-lokomotiver i drift, som skal trække dobbeltdækkervognene. Disse lokomotiver har efter en række startvanskeligheder vist sig meget driftsstabile, og er, fordi de kører på strøm, også meget miljøvenlige. Foto: Rasmus Krøll - TV2 ØST

Dertil er dobbeltdækkerne allerede i dag blandt de mest pålidelige, når det handler om at få passagererne frem til tiden, påpeger informationschefen.

- Vores nyeste indkøb, 42 Vectron-ellokomotiver, der performer suverænt, er dem, der trækker dobbeltdækkervognene, som dermed også er en af vores mest driftsstabile togtyper overhovedet, siger Tony Bispeskov. 

Og med den beslutning har DSB fat i noget af det rigtige, vurderer Robert Hansen.

- Jeg vil sige det sådan, det kunne være meget værre, hvis vi ser på IC4. Så det, at man vælger at bruge midler på at forbedre materiellet og rent faktisk vedligeholde det, og sørge for at det er mere driftssikkert og komfortabelt, det er helt ok.

- Det er fint, man gør noget for at forbedre forholdene.

DSB er omkring halvvejs i arbejdet med at opgradere de nuværende 113 dobbeltdækkere, hvis originale design ses her.
DSB er omkring halvvejs i arbejdet med at opgradere de nuværende 113 dobbeltdækkere, hvis originale design ses her. Foto: Strandbygaard René/Ritzau Scanpix

Og pendlertalsmanden har også allerede selv prøvet at rejse med en af de opgraderede vogne.

- De var elendige at sidde i før. Det er min opfattelse, at de er bedre at sidde i nu, siger han og fremhæver yderligere en fordel, som dobbeltdækkerne kan bryste sig af trods kritik, siger han og tilføjer:

- Til gengæld er de rimelig støjsvage, det må man give dem, de gamle kreaturvogne, DSB brugte før dobbeltdækkerne rystede og larmede.

Læs også
DSB kaldte nyt lokomotiv driftssikkert - har præsteret 15 gange dårligere end forgængeren
Læs også
DSB kaldte nyt lokomotiv driftssikkert - har præsteret 15 gange dårligere end forgængeren

I alt vil DSB med brugtvognskøbet råde over 120 dobbeltdækkervogne, hvilket gør det muligt at køre med op til fem vogne med op til 600 siddepladser på flere af de mest travle afgange.

DSB har ikke ønsket at oplyse, hvad anskaffelsen af de syv brugtvogne og den følgende istandsættelse vil koste.


Nyhedsoverblik