DSB er i disse år i gang med en større opgradering af flåden.
Men midt i indkøbet af 100 fabriksnye IC5-tog har den statslige togvirksomhed også været en tur på brugtvognsmarkedet.
Der er ikke nogen, der græder over, den dag de forsvinder
Her har DSB erhvervet sig syv dobbeltdækkervogne i tillæg til en eksisterende flåde på 113 vogne af denne type.
- Vi forventer, at de første IC5 vil køre fra december 2026. Det er der trods alt nogle år til, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.
- For vi har brug for mere kapacitet, særligt i myldretiden, hvor vi har det største tryk, siger han videre og peger på, at DSB efter corona-nedturen, nu har genvundet passagererne.
Dobbeltdækkerne er ellers lidet elsket blandt pendlerne på Sjælland, fortæller Robert Hansen, der er talsmand for pendlerne i Næstved til TV2 ØST.
- De er lidt kedelige, plastikagtige og ikke særligt komfortable. Man sidder faktisk ikke specielt godt i dem, siger han og peger på, at det også er trangt med plads til selv mindre bagage.
- Der er ikke nogen, der græder over, den dag de forsvinder, konstaterer han og peger på, at den absolutte pendlerfavorit er DSB's IC3-tog.
Lover opgradering
Men ikke desto mindre kommer netop disse togvogne til at spille en afgørende rolle for DSB i de kommende år, navnlig på de sjællandske regionalbaner.
At det netop er dobbeltdækkerne, som DSB satser på i overgangsperioden til de nye IC5'ere, er der flere grunde til, oplyser Tony Bispeskov.
En af årsagerne er det nye signalprogram, som i disse år bliver rullet ud på de danske jernbaner.
- IC4 kan ikke køre på det nye signalprogram, men det kan Vectron-lokomotiverne, som trækker dobbeltdækkervognene, forklarer Tony Bispeskov.
IC4 er den togtype, DSB i dag bruger på de regionalbaner, der endnu ikke er elektrificeret.
- Og så er det et spørgsmål om at finde noget, der passer til det, som vi har i forvejen, påpeger informationschefen.
Der var bred enighed om at både komfort og farver var mere behagelige
For dobbeltdækkerne, DSB har kørt med siden 2002, produceres ikke længere.
- Derfor har vi slået til nu, siger Tony Bispeskov med henvisning til, at der i december sidste år kom syv vogne magen til DSB's til salg i Tyskland.
Pendlerne skal dog ikke frygte for komforten, forsikrer han.
Frem til første halvår af 2024 renoverer DSB samtlige dobbeltdækkervogne både indvendigt og udvendigt.
- Vi investerer i, at vores 113 dobbeltdækkere får en opgradering, så de kan køre mange år endnu.
- Det er en opgradering med nye og mere komfortable sæder og andre farver, som giver et mere roligt look.
Ifølge informationschefen kørte DSB i 2022 en brugertest i enkelte vogne, hvor sæderne havde fået det nye betræk og interiøret nye farver.
Her kunne passagererne med en QR-kode tilkendegive, om de kunne lide opgraderingen med nyt skum i sæder og andre farver, inden hele DSB-flåden fik samme tur.
Det er fint, man gør noget for at forbedre forholdene
- Der var bred enighed om, at både komfort og farver var mere behagelige. Derfor sætter vi nu gang i projektet.
Dertil er dobbeltdækkerne allerede i dag blandt de mest pålidelige, når det handler om at få passagererne frem til tiden, påpeger informationschefen.
- Vores nyeste indkøb, 42 Vectron-ellokomotiver, der performer suverænt, er dem, der trækker dobbeltdækkervognene, som dermed også er en af vores mest driftsstabile togtyper overhovedet, siger Tony Bispeskov.
Og med den beslutning har DSB fat i noget af det rigtige, vurderer Robert Hansen.
- Jeg vil sige det sådan, det kunne være meget værre, hvis vi ser på IC4. Så det, at man vælger at bruge midler på at forbedre materiellet og rent faktisk vedligeholde det, og sørge for at det er mere driftssikkert og komfortabelt, det er helt ok.
- Det er fint, man gør noget for at forbedre forholdene.
Og pendlertalsmanden har også allerede selv prøvet at rejse med en af de opgraderede vogne.
- De var elendige at sidde i før. Det er min opfattelse, at de er bedre at sidde i nu, siger han og fremhæver yderligere en fordel, som dobbeltdækkerne kan bryste sig af trods kritik, siger han og tilføjer:
- Til gengæld er de rimelig støjsvage, det må man give dem, de gamle kreaturvogne, DSB brugte før dobbeltdækkerne rystede og larmede.
I alt vil DSB med brugtvognskøbet råde over 120 dobbeltdækkervogne, hvilket gør det muligt at køre med op til fem vogne med op til 600 siddepladser på flere af de mest travle afgange.
DSB har ikke ønsket at oplyse, hvad anskaffelsen af de syv brugtvogne og den følgende istandsættelse vil koste.