Efter snart to år på skinnerne er DSB's nye elektriske Vectron-lokomotiver for alvor begyndt at leve op til deres ellers så gode ry.
Da DSB tog det første eksemplar i brug på Sjælland i efteråret 2020, blev lokomotivet præsenteret til passagererne som et "muskelbundt", der er både "bæredygtigt", "driftsstabilt" og "pålideligt". Det var dog ikke den oplevelse, som pendlerne stod tilbage med efter godt et år med Vectron-lokomotiverne, som kører blandt andet fra Næstved og Slagelse til København.
For de nye lokomotiver kørte i stykker 15 gange så ofte som de gamle diesellokomotiver, de afløste. Det svarer til, at de nye lokomotiver kørte i snit 3.000 kilometer mellem hver såkaldte tekniske hændelse, der førte til forsinkelse.
Men nu er billedet for alvor vendt.
Vi kan nu konstatere, at vi er helt andet og meget bedre sted
I seneste måned har den samlede DSB-flåde af Vectron-lokomotiver kørt i gennemsnit over 77.000 kilometer mellem hvert nedbrud.
- Vi kan nu konstatere, at vi er helt andet og meget bedre sted til gavn for kunderne, siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov til TV2 ØST.
Fremgangen på driftssikkerheden bringer Vectron-lokomotivernes gennemsnitlige pålidelighed i årets første otte måneder op på 14.236 kørte kilometer mellem hvert nedbrud.
Til sammenligning har DSB’s velkendte IC3-tog tilbagelagt 36.000 kilometer, hvor IC4 har kørt godt 9.500 kilometer uden forsinkelse på grund af tekniske problemer.
Færre tog til tiden
Informationschefen medgiver dog, at den forbedrede driftssikkerhed ikke er smittet af på omfanget af forsinkelser, som kunderne og navnlig pendlerne oplever.
Alene i august måned var den såkaldte kundepunktlighed, hvor toget ankommer inden for 2 minutter og 59 sekunder af køreplanen, nede på omkring 67 procent for Sydbanen og omkring 59 procent for Nordvestbanen.
I august måned sidste år var disse tal henholdsvis 80,2 og 75,5 procent.
Det skal ses i forhold til DSB's mål over for den danske stat om en punktlighed på 78,7 procent, imens DSB’s egen pendlerrejsetidsgaranti sætter mål om, at 87,4 procent af passagererne på de enkelte strækninger ankommer til tiden over en måned.
Årsagen herfor skyldes ikke mindst igangværende og forsinkelser på flere, store sporarbejder.
- Der er fortsat sporarbejder. Banedanmark forventer at være helt færdige med et stort sporarbejde mellem København og Høje Taastrup den 6. oktober, siger Tony Bispeskov, som henviser til, at netop dette sporarbejde sender dønninger ud på størstedelen af de sjællandske regionalbaner.
Siden nytår har Banedanmark således haft ansvaret for næsten fem af ti togforsinkelser, imens DSB har haft ansvaret for godt tre af ti, hvor omkring to af ti togforsinkelser skyldes eksterne forhold.
Senest blev et sporarbejde mellem Roskilde og Ringsted udskudt samlet fem gange i samlet ti dage med over 10.000 passagerer berørt af forsinkelserne dagligt.
Lang godkendelse af løsning
Problemet med de nye Vectron-lokomotiver har ifølge informationschefen handlet om en softwareopdatering.
- Der er den særlige forklaring, at vi har arbejdet med softwareopdatering, som markant har ændret på lokomotivernes performance. Vi er nu så langt med udrulningen af denne software, at vi kan se deres performance har rettet sig voldsomt op, forklarer Tony Bispeskov.
Det er klart, når man skal have en myndighedsgodkendelse, er der også noget behandlingstid hos myndighederne
Ifølge DSB har det ikke været muligt at opdatere Vectron-lokomotivernes software, inden de blev taget i brug.
- Efter vi modtager lokomotiverne og begynder at køre med dem, og der i øvrigt sker en udvikling af signalprogrammet, opstår der et behov for at opdatere softwaren, forklarer Tony Bispeskov.
Dertil har selve godkendelsen været en langstrakt procedure, påpeger informationschefen.
- Der er tale om en sikkerhedskritisk software, som også kræver myndighedsgodkendelse. Og det er klart, når man skal have en myndighedsgodkendelse, er der også noget behandlingstid hos myndighederne.
Der er ellers tale om et velafprøvet lokomotiv fra tyske Siemens, hvor DSB i sin leverance har modtaget eksemplar nummer 1.000 fra fabrikken i München.
I dansk sammenhæng er lokomotivet dog nyt, hvilket har skabt begynderudfordringer, forklarer Tony Bispeskov:
- Infrastrukturen i Europa er differentieret over det hele, og Danmark er det første land i Europa, som arbejder med en ensartet model på hele jernbanenettet. Det er det arbejde, som Banedanmark nu er i gang med at rulle ud.
DSB fik myndighedsgodkendelsen til den nye software i marts måned 2022. I takt med at den nye software er blevet installeret i lokomotiverne er antallet af kørte kilometer uden forsinkelser på grund af tekniske problemer steget fra omkring 10.000 i marts til nu 77.000 kilometer i august måned.