Nyhedsoverblik

Flere henvendelser om svindel med MitID

Mange ringer for tiden ind til teleselskaber, efter at de er blevet udsat for MitID-relateret svindel.

Det oplyser teleselskaberne Telenor og Telia til Ritzau.

Hos Telenor er henvendelserne gradvist blevet flere. For tiden får teleselskabet to til tre henvendelser om dagen med MitID-relateret svindel, siger sikkerhedschef Per Olsen.

Han fortæller, at kunder ringer ind, fordi de er blevet sendt til inkasso, grundet manglende betaling på deres telefonabonnement eller telefoner.

Abonnementerne og telefonerne er bare ikke deres, selv om det er købt i deres navn.

Det er svindleres, der typisk har franarret MitID-oplysninger, uden at ofrene har opdaget det, og derefter brugt dem til at købe ting i ofrenes navn.

Og svindlerne får hyppigere fat i MitID-oplysninger, fordi de er blevet mere snedige og fantasifulde med deres opkald, fortæller Per Olsen.

- Vi oplever, at dem, der forsøger at svindle, går en ekstra mil for prøve at sætte sig ind i, hvem det er, de prøver at få oplysninger ud af.