Det skal være billigere at køre i bil på arbejde, hvis man bor i landdistrikterne.
Sådan lyder et nyt forslag fra regeringen i dag, der vil hæve befordringsfradraget - altså kørselsfradraget - for pendlere, der bor i de såkaldte yderområder.
Det er symbolpolitik
Forslaget skal gøre det mere attraktivt at bo i landdistrikterne, lyder det fra minister for landdistrikter, Louise Schack Elholm (V).
- Ved at øge befordringsfradraget for yderkommunerne kan vi sikre, at det er attraktivt at bo dér og arbejde et andet sted. Det er med til at skabe udvikling i hele Danmark, siger hun.
Regeringen vil hæve befordringsfradraget med 100 millioner kroner årligt i en fireårig periode.
Men det er håndører, lyder kritikken fra Danmarksdemokraterne.
- 100 millioner kroner er meget, meget lidt, siger Susie Jessen, landdistriktsordfører for Danmarksdemokraterne.
Slet ikke nok
Susie Jessen (DD) er bekymret for, at befolkningen ude i landområderne slet ikke vil kunne mærke det højere kørselsfradrag.
Danmarksdemokraterne har tidligere foreslået at øge befordringsfradraget med mellem 800 millioner og en milliard kroner.
Regeringens forslag er altså ikke godt nok, ifølge Susie Jessen.
- Det er symbolpolitik, siger hun og fortsætter:
- Formålet med at øge befordringsfradraget er, at man får folk til at flytte til yderkommunerne, og gør det mere attraktivt at bo i de områder. Det vil det ikke være, hvis folk ikke kommer til at kunne mærke det. Der er 100 millioner kroner slet ikke nok, siger Susie Jessen (DD).
Mener det vil hjælpe
Louise Schack Elholm (V), affejer kritikken.
Danmarksdemokraterne har foreslået en milliard. Skal man ikke op omkring det beløb, for at det rent faktisk gør en forskel?
- Jeg tror bestemt også, at 100 millioner kroner vil hjælpe gevaldigt på danskernes økonomi. Man skal ikke forklejne, at det er en gevaldig indsprøjtning til befordringsfradraget, siger Louise Schack Elholm, minister for landdistrikter.
Så der er ikke tale om symbolpolitik?
- Bestemt ikke. Det her er målrettet yderkommunerne, og det vil give en klar effekt og gøre det mere attraktivt at bo og leve i hele Danmark, afslutter hun.
Regeringens forslag er en del af det samlede bud på en finanslov for 2024.
Det indeholder også et forslag om at gøre det billigere at tage færgen til og fra de små øer.