Nyhedsoverblik

Går til kamp mod butiksdød

Mens andre dagligvarekoncerner hovedsageligt kigger mod større byer, når de skal udvide butiksnetværket, har Dagrofa øje på de små lokalsamfund.

Det fremgår af selskabets nye strategi kaldet 'Gro' 27', som gælder for de kommende tre år.

Selvom Min Købmand-kæden ikke fylder ret meget i det store regnskab, så prioriterer Dagrofa alligevel at styrke og udvikle kæden med endnu flere butikker de kommende år.

- Vi har fundet ud af, at Min Købmand kan være et rigtig godt omdrejningspunkt i mindre byer, og vi har fundet en bæredygtig model, hvor borgerne er medfinansierende.

- Det er grundessensen, at der er mennesker i lokalmiljøet, der bakker op om projektet, siger administrerende direktør Tomas Pietrangeli i en pressemeddelelse. 

I de forgangne to år er der åbnet 25 butikker efter den model. Nogle af dem er lukkede Dagli' Brugser, der genopstår. Andre er et resultat af et ønske om at få et nyt, lokalt indkøbssted og samlingspunkt.

Tomas Pietrangeli vil ikke sætte tal på, hvor mange Min Købmand-butikker, der er ved strategiperiodens udløb i 2027.

- Hvis vi sætter tal på og begynder at jagte noget, hvor der måske kun er delvis opbakning, så kommer modellen ikke til at hænge sammen, siger han.