Har brugt 600 millioner på ny færge - nu svigter vigtig kundegruppe

Scandlines kan bryste sig af en god sommer med mange rejsende, men efterspørgslen fra det vigtige fragtmarked falder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Færre lastbiler kører om bord på en af Scandlines' færger i Rødbyhavn og Gedser.

quote Vi tror stadig på, der kommer et opsving i økonomien, og fragten vil stige igen

Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef, Scandlines

Siden rekordåret 2022 gik den – for rederiet – vigtige godstrafik på ruterne mellem Danmark og Tyskland sidste år tilbage med 7,3 procent.

Og i de første otte måneder af i år er fragtmængden faldet yderligere 1,7 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

- Faldet i fragt skyldes primært, at vi er omgivet af økonomier, der er udfordret. Det går ikke super godt i hverken Sverige eller Tyskland, siger Anette Ustrup Svendsen, der er kommunikationschef i Scandlines.

Ifølge en opgørelse fra Danmarks Statistik var nedgangen i godstrafik på Scandlines to ruter, Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden, henholdsvis på 8,9 og 7,1 procent fra 2022 til 2023.
Ifølge en opgørelse fra Danmarks Statistik var nedgangen i godstrafik på Scandlines to ruter, Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden, henholdsvis på 8,9 og 7,1 procent fra 2022 til 2023. Foto: Scandlines

Dertil har Ruslands invasion af Ukraine og krigen i Mellemøsten lagt en dæmper på efterspørgslen, lyder vurderingen fra rederiet.

- Det er med til at skabe en vis usikkerhed, som får nogen til at holde på pengene, hvorimod vi under corona havde et stort forbrug online, som vi var med til at transportere efterfølgende, siger Anette Ustrup Svendsen.

Fokus på fragt

Scandlines har tidligere udpeget fragt som det primære forretningsområde, når tunnelen under Femern Bælt ventes at åbne for trafik i 2029.

Tunnelen bliver til den tid en direkte konkurrent til Scandlines' hovedrute, Rødby-Puttgarden, der i dag tegner sig for cirka 80 procent af rederiets fragtomsætning og 75 procent af passagertrafikken.

Strategien om at gå målrettet efter fragtmarkedet i konkurrencen med den kommende tunnel blev i 2021 cementeret med en investering på 600 millioner i en helt ny fragtfærge, der skal indsættes på hovedruten Rødby-Puttgarden.

I november 2023 blev Scandlines' nyeste fragtfærge, Futura, søsat. Skibet, der koster redderiet 600 millioner kroner, ventes at ankomme til Rødbyhavn inden årsskiftet til 2025.
I november 2023 blev Scandlines' nyeste fragtfærge, Futura, søsat. Skibet, der koster redderiet 600 millioner kroner, ventes at ankomme til Rødbyhavn inden årsskiftet til 2025. Foto: Scandlines

- Vi tror, at især vores fragtkunder vil se færgen som en tiltrængt og nogle gange påkrævet pause – med mulighed for et måltid varm mad eller et bad. 

- Det kan man ikke i en tunnel, lød det således fra driftsdirektør Michael Guldmann Petersen ved søsætningen af den nye færge i november 2023.

Tror på opsving

Udviklingen i fragtmarkedet vækker dog ikke umiddelbar bekymring hos rederiet.

- Vi holder øje og følger udviklingen tæt – det er vores opgave at få det bedste ud af den nye færge, siger Anette Ustrup Svendsen og tilføjer:

quote Den nye færge vil være den absolut mest driftsøkonomiske i vores flåde

Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef, Scandlines

- Vi tror stadig på, at der kommer et opsving i økonomien, og fragten vil stige igen. Sådan er det også gået historisk set.

Dertil er den nye færge, som Scandlines har givet navnet Futura, ifølge rederiet, mærkbart billigere i drift. Blandt andet fordi den kan sejle på elektricitet.

Læs også
Rederi vil konkurrere på pris mod tunnelen
Læs også
Rederi vil konkurrere på pris mod tunnelen

- Den nye færge vil være den absolut mest driftsøkonomiske i vores flåde, påpeger Svendsen og tilføjer:

- Dertil vil den give os mere kapacitet, så vi i fremtiden har færre udsolgte afgange for lastbiler.

Udviklingen vender - men ikke endnu

Per Hansen, der er investeringsøkonom ved Nordnet, følger udviklingen i både dansk og europæisk økonomi.

Han peger på, at der efter en periode med kraftig vækst, lige nu på trods af høj beskæftigelse er et fald i købelysten og dermed et mindre behov for at transportere gods, hvilket blandt andet kan tilskrives renteniveauet og uro flere steder i verden.

- Det går ikke særlig stærkt i Tyskland. Der er meget lav vækst på omkring nul, siger han og tilføjer:

- Og ser man på Danmark og trækker Novo Nordisk og life science-branchen fra, går det også ret langsomt i Danmark. Folk holder på pengene, selvom beskæftigelsen er høj.

Ifølge Per Hansen er der ikke på den korte bane udsigt til, at udviklingen vender.

- Tyskland er udfordret, efter at landet i mange år har nydt godt af billig russisk energi og en bilindustri i fremgang, forklarer han og peger på, at det nu er vendt.

Navnlig bilindustrien er presset af den grønne omstilling med elbiler, hvilket har medvirket til at "sende landets økonomi i tomgang".

- Og på kort sigt – en til to kvartaler – er der ikke noget, der tyder på, at det ændrer sig. Men over tid er der ikke noget, der tyder på, at vi skal have transporteret færre varer.

Alt imens der er blevet længere mellem lastbilerne i opmarchbanerne til Scandlines' færger, har passagertrafikken til gengæld slået ny rekord i den forgangne sommer.

- Hvor lastbilerne gav os smør på brødet under corona, er det nu personbiler, busser og dermed de mange passagerer, der trækker læsset, siger kommunikationschefen.

Antallet af rejsende i sommeren 2024, hvor der blandt andet blev afholdt EM i Tyskland, rundede 2,7 millioner mod 2,6 millioner i de tre sommermåneder sidste år.

Scandlines er ejet af et konsortium bestående af de tre infrastrukturfonde, Igneo Infrastructure Partners, 3i Group plc og Federated Hermes.
Scandlines er ejet af et konsortium bestående af de tre infrastrukturfonde, Igneo Infrastructure Partners, 3i Group plc og Federated Hermes. Foto: Per Rasmussen

Ifølge Anette Ustrup Svendsen hænger efterspørgslen formentlig sammen med et opsparet behov for at rejse til udlandet efter corona-årene, hvor mange afholdt ferie i Danmark.

- Vi tror også, at vores satsning med billigere billetter på de mere skæve tidspunkter, har trukket flere kunder til, tilføjer hun.

Læs også
Scandlines indsætter ekstra færge op til EM-kamp
Læs også
Scandlines indsætter ekstra færge op til EM-kamp

Sommerens passagerrekord har dog ikke været helt nok til at indhente et fald i passagertrafikken i vinter- og forårsmånederne.

Scandlines har siden årsskiftet og frem til og med 31. august 2024 haft 27.000 færre passagerer sammenlignet med sidste år på de to overfarter mellem Danmark og Tyskland.

Scandlines oplyser ikke indtjeningen fordelt på passagerer og fragt.

Men i 2023 omsatte rederiet for 466 millioner euro, hvilket på trods af nedgangen i fragt var en lille fremgang på tre millioner euro fra året forinden. Årsresultatet endte på 119 millioner euro, hvilket var fem millioner mindre end året før.


Nyhedsoverblik