En afgift på omkring 1 krone og 30 øre per kørt kilometer vil fjerne hver tiende lastbil fra vejene.
Det viser en bemærkning til lovforslaget, der handler om den nye afgift ifølge Jyllands-Posten.
I et svar fra skatteminister Jeppe Bruus (S) til Folketingets Skatteudvalg fremgår det, at skønnet er forbundet med "væsentlig usikkerhed".
Det er aftalt mellem regeringen og en række andre partier i Folketinget at indføre den nye kilometerafgift fra 2025.
Afgiften kommer til at ligge på 1 krone og 30 øre i gennemsnit for lastbiler, der kører på benzin eller diesel.
Lastbiler, der kører på el, kan nøjes med at betale 23 øre i snit per kørt kilometer.
Vrede vognmænd
Tidligere i maj var der demonstrationer flere steder i landet mod den nye afgift. Her var der flere steder lastbiler, der blokerede trafikken.
Vognmændene mener blandt andet, at man påfører en ekstraskat på en i forvejen presset branche. Desuden mener de, at afgiften vil ramme skævt og have negative konsekvenser for yderområder.
Lastbiler er i dag underbeskattede i forhold til de omkostninger, de påfører samfundet.
Det fortæller Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, til Jyllands-Posten.
Ifølge ham betales der i dag omkring en krone per kørt kilometer i en lastbil. Samfundets reelle udgifter er omkring seks kroner per kilometer.
- Afgiften adresserer alle de omkostninger, der er ved at køre lastbil, og der er klima en mindre del af det, siger han til avisen.
Om den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler
1. januar 2025 skal lastbiler betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark.
Afgiftens størrelse vil afhænge af, hvor meget CO2 lastbilen udleder per kilometer.
I gennemsnit forventes afgiften at være på cirka 1,3 kroner per kilometer i 2030.
Aftalen forventes at give en CO2-reduktion på 0,4 millioner ton i 2030.
1. januar 2025 vil afgiften gælde for lastbiler på 12 ton og derover.
1. januar 2027 udvides afgiften til at gælde for lastbiler på 3,5 ton og derover.
Afgiften vil fra 2025 omfatte samlet 10.900 kilometer af det danske vejnet herunder statsveje og miljøzoner.
Fra 1. januar 2028 vil hele det offentlige vejnet være omfattet (cirka 75.000 kilometer).
Kilde: Skatteministeriet
Skatteministeriet skønner, at aftalen vil medføre CO2-reduktioner for 0,3 millioner ton i 2025 og 0,4 millioner ton i 2030.
En del af CO-reduktionerne er en konsekvens af, at der kommer færre lastbiler på vejene. Det skriver Jeppe Bruus i et svar til Jyllands-Posten.
Det skønnes desuden, at antallet af nulemissionslastbiler vil blive øget til knap 3000 i 2030. Uden aftalen var det forventede antal 2000 styk.