Havregryn, pasta og toiletpapir kan snart købes ind til billigere penge.
Salling Group åbner nemlig en ny butikskæde kaldet BASALT, hvor priserne i gennemsnit er 15 procent under discountbutikkernes.
- Mange danskere oplever et voldsomt pres på privatøkonomien og har brug for, at dagligvarehandlen hjælper dem til at få hverdagen til at hænge bedre sammen. Med et innovativt butikskoncept vælger vi derfor at tænke nyt frem for at skære ned, udtaler administrerende direktør i Salling Group, Per Bank, i en pressemeddelelse.
Mindre personale og ingen køle- eller frostvarer
De lave priser er mulige, fordi BASALT fjerner en lang række omkostninger. Varerne vil som udgangspunkt stå i paller i butikken og i emballage på hylderne, hvilket reducerer udgifterne til håndtering af varerne.
Derudover vil der hverken være køle- eller frostvarer i butikkerne, og der holdes lukket om aftenen. Det reducerer omkostningerne til både energi og personale.
- Vi sparer på drift, logistik og energi, og sender med BASALT besparelsen videre til kunderne. Ved at sænke vores faste omkostninger markant kan vi tilbyde danskerne markedets bedste priser på de allermest basale dagligvarer, lyder det fra Per Bank i pressemeddelelsen.
Ifølge Salling Group vil 80 procent af varerne koste under 20 kroner per styk, og halvdelen vil koste ti kroner eller derunder.
I alt er ti butikker planlagt til at skulle åbne på Sjælland, Fyn og i Jylland. De første tre butikker åbner i Kastrup, Helsingør og Aarhus medio oktober.