Nyhedsoverblik

Ny kampagne skal sikre tryghed i taxier

Brancheforeningen for taxichaufførere, Dansk PersonTransport, står bag en ny kampagne - tryg.taxi.

Formålet med kampagnen er at øge trygheden for kunderne i taxierne. 

Som kunde betyder det, at det taxiselskab, du kører med, har forpligtet sig til ti principper. Det er blandt andet et krav, at alle chauffører skal have en ren straffeattest, at der er nultolerance over for krænkelser, og taxiselskaberne er forpligtet til at lave en behandling af en klage indenfor to dage. 

Det er frivilligt for taxiselskaber at være med i kampagnen. Du kan se, om taxiselskabet er en del af initiativet på det runde klistermærke, der så vil side på sideruden af bilen. 

Dantaxi har tilsluttet sig kampagnen, som blandt andet kører i Guldborgsund, Holbæk, Kalundborg, Korsør, Skælskør, Slagelse og Vordingborg. Også Næstved Taxa er tilmeldt kampagnen. 

Se, hvilke selskaber, der ellers har tilmeldt sig, her.

De ti principper:

1. Krav om ren straffeattest ved tilslutning

Ved tilslutning til taxiselskabet skal alle chauffører være i besiddelse af en privat straffeattest uden afgørelser samt børneattest uden anmærkninger.

2. Løbende krav om ren straffeattest

Chauffører skal opfylde kravet om straffeattest uden afgørelser, jævnfør bestemmelserne i tryg.taxi kodekset, så længe de udfører taxikørsel for det selskab, de er tilsluttet.

3. Introduktion til kundebetjeningspolitik

Chauffører skal ved tilslutning modtage og gennemgå selskabets politik for kundebetjening, herunder f.eks. retningslinjer om krænkelser i taxien.

4. Foranstaltninger under ansættelse

Selskaberne skal gennemføre regelmæssige kontroller, stikprøver eller andre foranstaltninger for at sikre, at chaufførerne fortsat lever op til selskabets krav.

5. Forebyggelse af krænkelser

Selskaberne skal iværksætte en kontinuerlig forebyggende indsats mod krænkelser gennem uddannelsesmateriale, kurser, nyhedsbreve, plakater og andre værktøjer.

6. Hurtig og grundig sagsbehandling

Selskaberne forpligter sig til at behandle alle sager om dårlig kundebetjening og krænkelser grundigt samt at tilstræbe, at kunden har en fast kontaktperson gennem hele processen i alvorlige sager.

7. Påbegynde sagsbehandling inden for to hverdage

I sager, der vedrører krænkende adfærd, er taxiselskabet forpligtet til at påbegynde behandling af sagen inden for to hverdage

8. Indberetning til Færdselsstyrelsen

Selskaberne indberetter chauffører, der efter selskabets opfattelse har handlet i strid med god skik i branchen, til Færdselsstyrelsen.

9. Anmeldelse til politiet

Sager, herunder krænkelsessager, som vurderes at være overtrædelser af straffeloven, skal anmeldes til politiet, og Færdselsstyrelsen skal orienteres om anmeldelsen.

10. Nultolerance over for krænkelsessager

Chauffører suspenderes i tilfælde af krænkelser og udelukkes fra fremtidig kørsel ved bekræftede krænkelsessager.

Kilde: Tryg.taxi.