DSB kommer tidligst til at tage det første af 100 fabriksnye togsæt i brug i midten af 2025. Det er seks måneder senere end hidtil planlagt.
Rejsende vil derfor skulle rejse med de nuværende IC3- og IC4-tog i mindst tre år endnu.
Årsagen til forsinkelsen er ifølge DSB en kombination af flere faktorer. Blandt dem behovet for ændringer i togets design.
Hvis toget går i stå for eksempel under Storebælt, vil parkeringsbremsen ikke være stærk nok
I et interview med Jyllands-Posten fortæller Jürgen Müller, der er direktør for Strategi & Togmateriel i DSB, at man har identificeret et behov for stærkere parkeringsbremser på de nye tog.
- Hvis toget går i stå for eksempel under Storebælt, vil parkeringsbremsen ikke være stærk nok, hvis der ikke er strøm på toget. Derfor får vi nu ændret parkeringsbremserne, forklarer han.
Afløser 40 år gamle tog
Storebæltstunnelen henholdsvis falder og stiger med op til 1,65 meter per 100 meter. Det er blandt de stejleste strækninger på hele det danske tognet mellem landsdelene, hvilket stiller store krav til bremsesystemet og ikke mindst parkeringsbremsen på de tons tunge lokomotiver.
Med togets standardbremser vil lokomotivføreren i tilfælde af et stop i tunnelen være nødt til at forlade toget. Han vil således skulle gå ud og manuelt montere stopklodser for ikke at risikere, at toget begynder at trille, og det har man ikke villet acceptere, oplyser DSB-direktøren.
DSB's køb af tog har tidligere været forbundet med alvorlige forsinkelser. Noget sådan er der dog ifølge Jürgen Müller langt fra tale om i det konkrete tilfælde:
- Det er ikke unormalt, at indkøbsprojekter i denne størrelsesorden får justeret tidsplanerne. Med den ekstra tidsramme, der tager højde for de nævnte udfordringer, er der den rette tid og luft til, at Alstom kan levere togsættene som forudsat og DSB kan modtage og idriftsætte dem bedst muligt, siger han i en meddelelse, hvor DSB selv bekendtgør forsinkelsen.
Udover bremserne bliver der installeret LED-lys i togkabinerne, ligesom der bliver sat en ekstra dør ind i alle togsæt, så toilettet bliver bedre adskilt fra det område, hvor passagererne sidder, oplyser Jürgen Müller til Jyllands-Posten.
IC3-togsættende, som de nye eltog skal afløse, udgør i dag rygraden i DSB-flåden og står for omkring halvdelen af al DSB's fjerntogstrafik med over 28 millioner kørte kilometer i 2021.
DSB har 96 af disse togsæt, der trods 30-40 år på bagen er blandt koncernens mest pålidelige togtyper.
Foruden IC3-togene skal de nye IC5-tog – som DSB har døbt de nye eltog – også erstatte DSB's nuværende såkaldte IR4-tog – der er en elektrisk videreudvikling af IC3-togene – samt ikke mindst de skandaleramte IC4-tog.
Sidstnævnte var ellers tænkt som afløser for IC3-togene – men selv et årti efter lanceringen kører IC4-togene kun 8.400 kilometer mellem hvert nedbrud, hvor IC3-togene kører 26.600 kilometer mellem hvert nedbrud.