Om godt en måned træder næste års køreplaner i kraft hos både DSB og Lokaltog. Det får betydning for tusindvis af pendlere her i regionen.
Og i år er der ekstra god grund til at rådføre sig med Rejseplanen en ekstra gang den 15. december, når nye køreplaner rulles ud.
Dem, der plejer at møde på arbejde klokken otte eller ni. De bliver kede af det
For ændringerne er mange og omfattende på hele Sjælland.
- Det er en større ændring, end vi normalt ville lave, siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov.
Sådan ændres køreplanerne
Følgende er et uddrag af køreplansændringerne, der træder i kraft den 15. december 2024, som DSB har offentliggjort.
Intercitytog
Med den nye køreplan standser Intercitytog mellem København og Esbjerg i København Syd og Køge Nord, mens Intercitytog mellem København og Aarhus H/Aalborg standser i Valby, Høje Taastrup og Roskilde.
Afgangstiderne for alle de berørte stationer ændrer sig med cirka en halv time.
Regionaltog
Ændrede afgangstider for landsdelstrafikken i den nye køreplan giver nye afgangstider for alle regionaltog på Sjælland fra søndag 15. december.
Kalundborg – Holbæk – København
Eltog indsættes som erstatning for IC4 til og fra Holbæk, hvilket forkorter rejsetiden med op til fem minutter. Samtidig indføres der direkte tog mellem Holbæk og Helsingør.
Nykøbing F – Næstved – København
Afgangstiderne for hurtigtoget mellem Nykøbing F og København ændres med en lille halv time i den nye køreplan, så der fortsat opnås gode skifteforbindelser til landsdelstrafikken i Ringsted.
Hurtigtoget mellem Nykøbing F og København standser i København Syd med forbindelse til S-tog og Metro.
Togene mellem København og Næstved via Roskilde vil i den nye køreplan fortsætte med at køre senere på aftenen.
Med den nye køreplan vil togene mellem Næstved – Køge – København kun fortsætte videre mod Helsingør i myldretiden.
Kilde: DSB
Han peger på, at det er en række store sporarbejder i Jylland, der sender dønninger helt ud til de yderste stationer på Sjælland og øerne.
- Banedanmark skal ombygge hele Aarhus Hovedbanegård, forklarer informationschefen og tilføjer:
- Det betyder, vi er nødt til at tilpasse trafikken på hovedfærdselsåren mellem landsdelene i forhold til projektet i Aarhus, og når vi ændrer på trafikken på hovedfærdselsåren, har det afledte effekter på alle banestrækninger.
Må tidligere afsted
Konkret for Sydbanen, der forbinder Nykøbing Falster og Næstved med hovedstaden, betyder ændringerne nye afgangstider, som afviger cirka 25 minutter fra de nuværende.
- Vi er bevidste om, at det er nogle store ændringer, og vi har også haft en dialog med pendlerklubberne om netop dette, siger Tony Bispeskov.
Pendlerrepræsentant Alex Fugl fra Nykøbing Falster er langt fra tilfreds.
- Den er helt håbløs, den nye køreplan. Det er alt for store ændringer. Hurtigtogene kører i dag i minuttal 04, og de bliver flyttet tilbage til minuttal 38 – det er en ændring på over 25 minutter.
De fleste skal til København. Det er meget få, som skal skifte i Ringsted i det daglige
Fremover vil de hurtige tog ankomme til Københavns Hovedbanegård i minuttallet 54.
- Vi har flere sygeplejersker, som skal møde klokken otte. De kan ikke med de nye tider nå fra Hovedbanegården til Riget og klæde om på seks minutter.
Han giver ikke meget for, at DSB med ændringerne har gjort det nemmere at skifte tog til Fyn og Jylland i Ringsted.
- De fleste skal til København. Det er meget få, som skal skifte i Ringsted i det daglige, siger Alex Fugl.
Førhen har ændringerne ved nye køreplaner været mellem fem og ti minutter, forklarer pendlerrepræsentanten, som peger på, at ændringer på det niveau har været overkommelige.
- Jeg har sagt til DSB, at jeg forventer, det kommer til at koste, og det håber jeg lidt, det gør. For jeg håber, de mærker, at det her er for store ændringer, siger pendlerrepræsentanten fra Nykøbing Falster.
Savner svar
I Næstved bakker pendlerrepræsentant Robert Hansen op om kritikken.
- Vi har diskuteret det her med DSB på den helt store klinge, for vi er bestemt heller ikke tilfredse, siger han og tilføjer:
- De har valgt at prioritere muligheden for at skifte tog i Ringsted. Jeg har spurgt, hvorfor de har valgt at prioritere de 20 mennesker over de 500, der kører til København – men det har jeg ikke fået noget svar på.
Han hæfter sig dog ved, at de hurtige tog som noget nyt vil standse på København Syd.
- Det er der helt sikkert nogen, der er glade for. Men dem, der plejer at møde på arbejde klokken otte eller ni. De bliver kede af det. For de kommer nu for sent eller får en masse spildtid.
Tony Bispeskov oplyser, at han er bekendt med kritikken.
- De har fortalt os, at de gerne så, at køreplanerne var anderledes. Vi har set på mulighederne, men som tingene står, så har vi ikke mange muligheder for at lægge køreplanen anderledes. For alle tog kan ikke køre ind til hovedbanen på én gang, lyder det fra informationschefen.
Farvel til IC4
Med de nye køreplaner kan nogle pendlere dog også se frem til at høste frugten af lang tids sporarbejde.
På Nordvestbanen fra Holbæk mod København vil alle afgange, der starter eller slutter i Holbæk, fra og med den 15. december nemlig blive betjent af elektriske tog, som erstatter de forhadte IC4-tog. Foruden mere driftssikre tog forkortes rejsetiden med op til fem minutter.
Holbæk-togene vil fremover også fortsætte til Helsingør og dermed give direkte tog mellem Holbæk og stationerne nord for København.
Også intercitytogene, der betjener blandt andet Ringsted, Sorø, Slagelse og Korsør får nye køreplaner.
Foruden nye afgangstider vil intercitytogene med endestation i Esbjerg fremover køre via Køge Nord, hvor intercitytogene med endestation i Aarhus eller Aalborg kører via Valby, Høje Taastrup og Roskilde.
Udover DSB indfører også lokalbanerne nye køreplaner fra 15. december.
Det betyder blandt andet, at Østbanens tog på Stevns kommer til at sætte hastigheden op, flere direkte tog og kortere rejsetid.
Her har togene siden strækningens endelige genåbning den 9. september i år nemlig kørt fortsat efter de gamle køreplaner med forlænget rejsetid og skift i Hårlev for rejsende til og fra Rødvig.