Hurtigere tog lader vente på sig

Selvom Østbanen snart er færdigrenoveret, må passagererne vente flere måneder på hurtigere tog. Men så bliver det også godt, lyder det fra Lokaltog.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Om godt en måned genåbner tredje og sidste del af Østbanen efter en omfattende renovering til 800 millioner kroner.

- Den 9. september kører vi planmæssigt mellem Rødvig og Hårlev igen – medmindre der dukker noget op, som ingen havde set.

quote Det er en helt normal procedure, som gør, at vi alligevel ikke må køre hurtigere før i starten af oktober

Erik Christensen, trafikchef, Lokaltog

Sådan lyder meldingen fra trafikchef i Lokaltog, Erik Christensen.

Dermed har alle Østbanens tre delstrækninger efter et år med togbusser – og før det, mange års uvished om banens fremtid – fået nye sveller og skinner.

Genåbningen betyder dog i første omgang hverken hurtigere tog eller flere afgange – noget som pendlerne i snart fem år har set frem til.

Emil Madsen fra Store Heddinge bruger jævnligt Østbanen.
Emil Madsen fra Store Heddinge bruger jævnligt Østbanen. Foto: Simon Reiter - TV2 ØST

De passagerer, TV2 ØST mødte på Østbanen søndag, var da også allerede ved at være trætte af den ekstra rejsetid på strækningen:

- Når renoveringen er færdig, så burde det hele komme i gang, så man kan få et flow på tingene, siger Emil Madsen fra Store Heddinge og fortsætter:

- Man gider ikke bruge så lang tid på det. Det er irriterende, at man skal bruge halvanden time på at komme et sted hen, hvor man kan gøre det på 40 minutter i bil.

Rebecca Sofie Larsen fra Køge, der bruger banen, når hun pendler, ser også frem til hurtigere tog:

- Det sidste halve år, hvor der har været renovering mellem Faxe og Køge, der har det påvirket mig ret meget, siger hun.

Fem år med langsomme tog

Selve renoveringen af Østbanen – der forbinder Køge med Hårlev, Faxe Ladeplads og Rødvig på Stevns – har stået på i godt et år.

I 2013 blev sæder fjernet fra togene, for at de kunne køre med den fornødne hastighed på de aldrende skinner, noget der skabte utilfredshed hos pendlerne. Og i 2019 blev hastigheden på strækningen sat ned for at skåne skinnerne yderligere.

Inden renoveringen overhovedet kunne gå i gang, nåede der at gå det meste af et årti, hvor Region Sjælland og skiftende regeringer stod stejlt over for hinanden på spørgsmålet om finansiering af nye skinner.

Alt imens blev skinnerne på Østbanen slidt længere og længere ned.

Renovering af Østbanen

  • Østbanen har eksisteret siden 1879 og fik senest lagt nye skinner i 1981

  • I 2007 blev lokalbanerne, herunder Østbanen, overdraget til regionerne

  • I 2017 slog en rapport fra Rambøll fast, at behovet for at renovere Østbanen var presserende

  • Region Sjælland, som ejer banen, har imidlertid manglet penge til renoveringen

  • Efter et langt politisk tovtrækkeri, faldt der i 2022 en aftale på plads, som sikrer penge til landets lokalbaner, herunder Østbanen

  • Renoveringen af den første delstrækning, Køge - Hårlev, startede i sommeren 2023. Denne del stod færdig i oktober 2023. Siden er strækningen mellem Hårlev og Faxe Ladeplads blevet færdig i marts 2024

  • Østbanen kører fra Køge over Hårlev til henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads

  • Banen er 50 kilometer lang, betjener 14 stationer og transporter omkring en million kunder om året

I første omgang blev sæder fjernet fra togene, for at de kunne køre med den fornødne hastighed på de aldrende skinner.

Og siden, otte år senere, blev hastigheden i december 2019, sat ned for at skåne skinnerne yderligere.

Læs også
Første arbejdsdag med ny køreplan - pendlere er frustrerede over længere rejsetid på nedslidt Østbane
Læs også
Første arbejdsdag med ny køreplan - pendlere er frustrerede over længere rejsetid på nedslidt Østbane

Rejsetiden blev dermed forlænget med op til 9 minutter, eller hvad der svarer til mere end to døgn på et normalt arbejdsår for en pendler.

Samtidig blev antallet af afgange, til stor frustration for pendlerne, reduceret.

- Det gjorde man for at kunne opretholde togdriften på banen, indtil man fandt en løsning, fortæller Erik Christensen i dag.

Pendlerne på Østbanen har de seneste år været hårdt prøvet med forlængede rejsetider og færre afgange, og i 2021 skete der også en afsporing på strækningen.
Pendlerne på Østbanen har de seneste år været hårdt prøvet med forlængede rejsetider og færre afgange, og i 2021 skete der også en afsporing på strækningen. Foto: Henrik Larsen

At denne nødkøreplan ikke rulles tilbage med genåbningen af den sidste delstrækning den 9. september, er der ifølge Erik Christensen en række gode grunde til.

- Når Østbanen genåbner, skal skinnerne på dette tidspunkt stadig nå at sætte sig og siden slutjusteres. Det er en helt normal procedure, som gør, at vi alligevel ikke må køre hurtigere før i starten af oktober, forklarer han.

Læs også
Pendlere lettede over politisk opbakning til nye skinner: - Det er virkelig stort
Læs også
Pendlere lettede over politisk opbakning til nye skinner: - Det er virkelig stort

Til den tid kunne Østbanens lokoførere i princippet sætte hastigheden op.

- Men hvis vi ændrer i køreplanen for Østbanen, så passer den ikke længere med busser og DSB's tog. Deres køreplaner er indrettet efter den nuværende, langsommere køreplan, siger Erik Christensen og tilføjer:

- Derfor giver det ingen mening at ændre Østbanens køreplan før skiftet til 2025-køreplanen den 15. december i år.

TV2 ØST mødte Tue Bach Petersen ved Østbanen i marts 2023. Han pendler med Østbanen fire gange om ugen fra sit hjem i Karise til København. Derfor er renoveringen af banen vigtig for ham.

Flere og hurtigere tog

Passagererne vil dog blive belønnet for deres tålmodighed, forsikrer Erik Christensen:

- Det bliver så godt. Og det skal også blive godt, når man som samfund har puttet rigtig mange penge i Østbanen, siger han og fortsætter:

- Når vi når til køreplanen 2025, sætter vi hastigheden op igen fra 75 til 100 kilometer i timen. Det giver kortere rejsetider, men også mulighed for at køre med flere tog af den simple grund, at øget hastighed giver øget kapacitet.

Arbejdet med at lægge nye skinner er foregået i tre etaper siden sommeren 2023. Første del stod færdig i oktober 2023. Ifølge Lokaltog har det dog ikke været muligt at øge hastigheden på de allerede færdigrenoverede delstrækninger, da køreplanerne i så fald ikke ville hænge sammen.
Arbejdet med at lægge nye skinner er foregået i tre etaper siden sommeren 2023. Første del stod færdig i oktober 2023. Ifølge Lokaltog har det dog ikke været muligt at øge hastigheden på de allerede færdigrenoverede delstrækninger, da køreplanerne i så fald ikke ville hænge sammen. Foto: Ole Plum/Lokaltog/Movia

Lokaltog vil således genindføre fire tog i timen mellem Hårlev og Køge i dagtimerne på hverdage.

Også de manglende pladser – 12 sidde- og 12 ståpladser i hvert tog – vil blive sat ind igen, så hvert tog får 129 pladser.

- Senest den 15. december har alle tog fået sæderne tilbage. Det er en længere proces at få den endelige godkendelse – men den er vi i fuld gang med, og vi venter bare på et ok, siger Erik Christensen.

Læs også
Hvert femte sæde fjernet i toget – ellers er det for tungt til de slidte skinner
Læs også
Hvert femte sæde fjernet i toget – ellers er det for tungt til de slidte skinner

Østbanen har cirka en million rejsende om året. Et tal, Lokaltog forventer, vil stige, når servicen fra næste køreplan forbedres.

- Det viser al erfaring fra kollektiv trafik, at når der laves forbedringer, vælger flere det til, lyder det afslutningsvist fra trafikchefen.

- Den 9. september kører vi planmæssigt mellem Rødvig og Hårlev igen – medmindre der dukker noget op, som ingen havde set, lyder det fra trafikchef i Lokaltog, Erik Christensen.
- Den 9. september kører vi planmæssigt mellem Rødvig og Hårlev igen – medmindre der dukker noget op, som ingen havde set, lyder det fra trafikchef i Lokaltog, Erik Christensen. Foto: Simon Reiter - TV2 ØST

Nyhedsoverblik