Om godt en måned genåbner tredje og sidste del af Østbanen efter en omfattende renovering til 800 millioner kroner.
- Den 9. september kører vi planmæssigt mellem Rødvig og Hårlev igen – medmindre der dukker noget op, som ingen havde set.
Det er en helt normal procedure, som gør, at vi alligevel ikke må køre hurtigere før i starten af oktober
Sådan lyder meldingen fra trafikchef i Lokaltog, Erik Christensen.
Dermed har alle Østbanens tre delstrækninger efter et år med togbusser – og før det, mange års uvished om banens fremtid – fået nye sveller og skinner.
Genåbningen betyder dog i første omgang hverken hurtigere tog eller flere afgange – noget som pendlerne i snart fem år har set frem til.
De passagerer, TV2 ØST mødte på Østbanen søndag, var da også allerede ved at være trætte af den ekstra rejsetid på strækningen:
- Når renoveringen er færdig, så burde det hele komme i gang, så man kan få et flow på tingene, siger Emil Madsen fra Store Heddinge og fortsætter:
- Man gider ikke bruge så lang tid på det. Det er irriterende, at man skal bruge halvanden time på at komme et sted hen, hvor man kan gøre det på 40 minutter i bil.
Rebecca Sofie Larsen fra Køge, der bruger banen, når hun pendler, ser også frem til hurtigere tog:
- Det sidste halve år, hvor der har været renovering mellem Faxe og Køge, der har det påvirket mig ret meget, siger hun.
Fem år med langsomme tog
Selve renoveringen af Østbanen – der forbinder Køge med Hårlev, Faxe Ladeplads og Rødvig på Stevns – har stået på i godt et år.
Inden renoveringen overhovedet kunne gå i gang, nåede der at gå det meste af et årti, hvor Region Sjælland og skiftende regeringer stod stejlt over for hinanden på spørgsmålet om finansiering af nye skinner.
Alt imens blev skinnerne på Østbanen slidt længere og længere ned.
Renovering af Østbanen
Østbanen har eksisteret siden 1879 og fik senest lagt nye skinner i 1981
I 2007 blev lokalbanerne, herunder Østbanen, overdraget til regionerne
I 2017 slog en rapport fra Rambøll fast, at behovet for at renovere Østbanen var presserende
Region Sjælland, som ejer banen, har imidlertid manglet penge til renoveringen
Efter et langt politisk tovtrækkeri, faldt der i 2022 en aftale på plads, som sikrer penge til landets lokalbaner, herunder Østbanen
Renoveringen af den første delstrækning, Køge - Hårlev, startede i sommeren 2023. Denne del stod færdig i oktober 2023. Siden er strækningen mellem Hårlev og Faxe Ladeplads blevet færdig i marts 2024
Østbanen kører fra Køge over Hårlev til henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads
Banen er 50 kilometer lang, betjener 14 stationer og transporter omkring en million kunder om året
I første omgang blev sæder fjernet fra togene, for at de kunne køre med den fornødne hastighed på de aldrende skinner.
Og siden, otte år senere, blev hastigheden i december 2019, sat ned for at skåne skinnerne yderligere.
Rejsetiden blev dermed forlænget med op til 9 minutter, eller hvad der svarer til mere end to døgn på et normalt arbejdsår for en pendler.
Samtidig blev antallet af afgange, til stor frustration for pendlerne, reduceret.
- Det gjorde man for at kunne opretholde togdriften på banen, indtil man fandt en løsning, fortæller Erik Christensen i dag.
At denne nødkøreplan ikke rulles tilbage med genåbningen af den sidste delstrækning den 9. september, er der ifølge Erik Christensen en række gode grunde til.
- Når Østbanen genåbner, skal skinnerne på dette tidspunkt stadig nå at sætte sig og siden slutjusteres. Det er en helt normal procedure, som gør, at vi alligevel ikke må køre hurtigere før i starten af oktober, forklarer han.
Til den tid kunne Østbanens lokoførere i princippet sætte hastigheden op.
- Men hvis vi ændrer i køreplanen for Østbanen, så passer den ikke længere med busser og DSB's tog. Deres køreplaner er indrettet efter den nuværende, langsommere køreplan, siger Erik Christensen og tilføjer:
- Derfor giver det ingen mening at ændre Østbanens køreplan før skiftet til 2025-køreplanen den 15. december i år.
Flere og hurtigere tog
Passagererne vil dog blive belønnet for deres tålmodighed, forsikrer Erik Christensen:
- Det bliver så godt. Og det skal også blive godt, når man som samfund har puttet rigtig mange penge i Østbanen, siger han og fortsætter:
- Når vi når til køreplanen 2025, sætter vi hastigheden op igen fra 75 til 100 kilometer i timen. Det giver kortere rejsetider, men også mulighed for at køre med flere tog af den simple grund, at øget hastighed giver øget kapacitet.
Lokaltog vil således genindføre fire tog i timen mellem Hårlev og Køge i dagtimerne på hverdage.
Også de manglende pladser – 12 sidde- og 12 ståpladser i hvert tog – vil blive sat ind igen, så hvert tog får 129 pladser.
- Senest den 15. december har alle tog fået sæderne tilbage. Det er en længere proces at få den endelige godkendelse – men den er vi i fuld gang med, og vi venter bare på et ok, siger Erik Christensen.
Østbanen har cirka en million rejsende om året. Et tal, Lokaltog forventer, vil stige, når servicen fra næste køreplan forbedres.
- Det viser al erfaring fra kollektiv trafik, at når der laves forbedringer, vælger flere det til, lyder det afslutningsvist fra trafikchefen.