Østbanen, der forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner, har i mere end et årti været Region Sjællands hovedpine og årsag til bekymringer blandt banens mange pendlere.
Sæder er blevet taget ud af togene, og hastigheden er blevet sat ned for at skåne de slidte skinner. Og ifølge operatøren, Lokaltog, er det ved at være sidste chance for en sporrenovering, hvis ikke Østbanen skal lukke.
Den har afgørende betydning. For vi har ikke nogen bil
Glæden blandt pendlerne er derfor til at få øje på her dagen derpå, hvor regionsrådet formelt godkendte planen for nye sveller og skinner på den 50 kilometer lange banestrækning.
- Det er virkelig stort, at man nu ved, at der kommer nye skinner.
Sådan siger Tue Bach Petersen, der pendler med Østbanen fire gange om ugen fra sit hjem i Karise.
- Den har afgørende betydning. For vi har ikke nogen bil, forklarer han videre og tilføjer:
- Det var også derfor, vi flyttede hertil, da vi flyttede fra København – fordi der var en togstation og fordi, der var stillet i udsigt, at banen ville blive opgraderet, så man kunne komme til København på en times tid.
Allerede i 2011 viste Østbanen de første tegn på behovet for en sporrenovering. Dengang blev problemet i første omgang afhjulpet ved at pille sæder ud af togene og siden er også hastigheden blevet sat ned.
I 2020 kom der så forslag om at indsætte særlige hurtigbusser på strækningen i stedet. De såkaldte BRT-busser. Men den løsning blev fundet for dyr.
I 2021 lykkedes det regionen og de kommuner, jernbanen servicerer, at få vristet 416 millioner kroner ud af staten til lokalbanerne – hvoraf de 255 millioner kroner er øremærket Østbanen.
På dette tidspunkt var prisen for nye skinner imidlertid fordoblet fra 510 millioner kroner til 1,1 milliarder kroner, hvilket fik regionsrådet til at sende projektet i genudbud.
Det har bragt prisen ned på 798 millioner kroner, og i går var det så et enstemmigt regionsråd, der vendte tommelfingeren op til en sporrenovering.
- Det er en kamp, som vi har kæmpet i regionsrådet sammen med kommunerne – og derfor er det rigtig stort, at vi er der nu, hvor vi kan sige endelig go' til at få lagt de nye skinner, siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S) i dag til TV2 ØST.
Kan koste busruter
Regionen er dog nødt til at låne de penge, som staten ikke dækker.
Ifølge regionsrådsformanden vil Region Sjælland skulle finde i omegnen af 15 millioner kroner i budgettet for regional udvikling i de næste 40 år for at betale renter og afdrag på lånet.
Og det vil betyde besparelser på andre områder. Om gårsdagens beslutning vil få konsekvenser for antallet af regionale busser, har regionsrådsformanden dog ikke et entydigt svar på:
- Busruter er vigtige for os i hele Region Sjælland – men vi står med en østbane, som over en million pendlere bruger om året, og som ikke vil kunne køre mere, hvis ikke vi lægger nye skinner. Derfor har det været en bundet opgave.
Fakta om renovering af Østbanen
Renoveringen af Østbanen koster 798 millioner kroner.
Heraf dækker tilskud fra staten 416 millioner kroner hvoraf de 255 millioner kroner er øremærket renovering af Østbanen og 161 millioner kroner afsat til generelt tilskud i investeringer i Region Sjællands Lokalbaner.
Det resterende beløb finansieres via lån.
Arbejdet med at renovere den 50 km lange strækning på Østbanen starter i sommeren 2023 og forventes afsluttet i juli 2024.
Østbanen betjener omkring en million kunder om året.
Kilde: Region Sjælland
Det er den danske jernbane-entreprenør Strukton Rail der skal stå for at renovere Østbanen – et arbejde der forventeligt går i gang til sommer.