Godt nyt til pendlerne - nu kan renovering af nedslidt Østbane begynde

Der er godt nyt til pendlerne på Østbanen, efter Region Sjælland tirsdag aften besluttede at give 798 millioner kroner til renovering af skinnerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Pendlerne på Østbanen kan nu se frem til en afslutning på mange års udfordringer med togtrafikken, der forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner. 

Tirsdag aften har regionsrådet sagt 'ja' til at investere 798 millioner kroner til sporrenovering.

Det oplyser Region Sjælland i en pressemeddelelse. 

- Renovering af Østbanen har været et stort ønske igennem mange år. Jeg er glad for, at regionsrådet bakker op om, at vi nu sætter gang i arbejdet, så vi igen kan sikre hurtig og stabil transport til gavn for vores mange brugere af banen, siger Heino Knudsen (S), der er regionsrådsformand i Region Sjælland i pressemeddelelsen.

quote Jeg er glad for, at regionsrådet bakker op om, at vi nu sætter gang i arbejdet

Heino Knudsen (S), formand, Region Sjælland

Også formanden for udvalget regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, Christian Wedell-Neergaard (K) glæder sig over aftalen:

- Jeg er glad for, at alle de borgere i Stevns, Faxe og Køge kommuner, der dagligt bruger Østbanen til at komme frem og tilbage til job og uddannelse, nu kan se frem til en bedre togbetjening indenfor en overskuelig fremtid.

Fakta om renovering af Østbanen

  • Renoveringen af Østbanen koster 798 millioner kroner.

  • Heraf dækker tilskud fra staten 416 millioner kroner hvoraf de 255 millioner kroner er øremærket renovering af Østbanen og 161 millioner kroner afsat til generelt tilskud i investeringer i Region Sjællands Lokalbaner.

  • Det resterende beløb finansieres via lån.

  • Arbejdet med at renovere den 50 km lange strækning på Østbanen starter i sommeren 2023 og forventes afsluttet i juli 2024.

  • Østbanen betjener omkring en million kunder om året.

Kilde: Region Sjælland

Håber på penge fra Christiansborg  

Arbejdet på Østbanen forventes nu at gå i gang i sommeren 2023. 

Både udvalgsformanden og regionsrådsformanden er glade for beslutningen, men fastholder presset på Christiansborg for at få flere penge end de 255 millioner kroner til renoveringen, der er øremærket fra staten.

- Vi står sammen i regionsrådet, og vi sætter nu gang i renoveringen af Østbanen. Men sagen er også den, at renoveringen er blevet dyrere, end vi oprindeligt havde budgetteret med, siger Christian Wedell-Neergaard.

Lang kamp om bedre forhold for togbrugerne 

Kampen om at få bedre forhold på Østbanen har været lang. 

Skinnerne er fra 1981, og i 2011 blev der blandt andet taget sæder ud af togene for at skåne skinnerne, der viste tegn på slid.

Østbanen, der forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner, har i mere end et årti været Region Sjællands hovedpine. Få et resume af hele sagen her:

Foto: Grafik: Nick Abildgaard & Lonni Haugaard

I 2017 viste en rapport, at behovet for nye skinner var akut.

I 2019 var der endnu ikke fundet penge til nye skinner, og derfor satte man hastigheden på strækningen ned. 

I 2022 blev projektet så ramt af prisstigninger.

Læs også
Hvert femte sæde fjernet i toget – ellers er det for tungt til de slidte skinner
Læs også
Hvert femte sæde fjernet i toget – ellers er det for tungt til de slidte skinner

Region Sjælland havde dengang regnet med, at det ville koste 510 millioner kroner at renovere Østbanen. 

Det tilbud, regionen modtog i foråret 2022, viste dog noget andet. Det lød på hele 1,1 milliarder kroner - altså et projekt, der ville blive dobbelt så dyr. 

Med en investering på knap 800 millioner kroner er forventningen, at renoveringen er afsluttet i juli 2024. 





Nyhedsoverblik