En ældre kvinde bliver ringet op af et nummer, hun ikke kender. Hun tager den, og i den anden ende af røret præsenterer en mand sig.
- Det er Jakob Hansen fra banken, siger han.
Han er velformuleret og virker helt reel, når han fortæller kvinden, at han arbejder i bankens sikkerhedsafdeling.
Svindlerne skifter metoder konstant
Men det gør han ikke. Han er i stedet én af de mange svindlere, der hver dag snyder og bedrager og nogle gange løber afsted med store summer.
Han fortæller den ældre kvinde, at der er et sikkerhedsproblem med hendes konti. At det er vigtigt, at hun får sikret sine penge, og at der skal gøres noget ved det hurtigt.
Kvinden overtales til at deponere penge på andre konti, hvor pengene er i sikkerhed. Over de næste seks timer overfører kvinden flere store beløb, intetanende om hvilket svindelnummer hun er genstand for.
Et sådan svindelforsøg er blevet hverdagskost.
I Midt- og Vestsjællands Politikreds har de på nuværende tidspunkt i 2024 allerede 800 svindelsager, som både dækker forsøg på svindel på e-mail, telefon og SMS, hvor ofrene er over 60 år.
Politiets gode råd til at undgå svindel:
Randi Mortensen peger på, at det vigtigste våben mod svindel er, at man er skeptisk både hvad angår e-mails, SMS'er og opkald.
Randi Mortensen opfordrer derudover til, at hvis man er bange for at blive svindlet, så kan man få "udeladt nummer", som er en tjeneste, man kan få hos sit telefonselskab, der gør, at ens nummer ikke kan søges frem på blandt andet Krak og De Gule Sider.
- Et andet konkret værktøj er, at man kan bede andre om at tjekke den SMS eller e-mail, man har fået, hvis man er i tvivl om, om den er rigtig. Og hvis man er i tvivl, skal man aldrig trykke på linket i beskeden.
Man kan ligeledes downloade appen, der hedder Mit digitale selvforsvar. Her kan man se, hvilke advarsler der er i omløb om konkret svindel.
Randi Mortensen, der er politiassistent i Midt- og Vestsjællands Politi, fortæller, at antallet af svindelsager stiger hvert år, og at de i politikredsen forventer, at det ved årets udgang vil ende på omkring 1000 sager.
Forbindelse til bande- og rockermiljøet
Forventningen er et udtryk for en nyere tendens, for svindel på nettet eller telefonen er eksploderet over årene, og mange af sagerne har relation til bande- og rockermiljøet.
I 2022 rejste politiet 990 svindelsigtelser mod bandemedlemmer. Det gælder forskellige svindelnumre - især telefonsvindel mod ældre.
Her finder bagmændene såkaldte "muldyr", der er med til at hjælpe de kriminelle. Et muldyr vil i denne sammenhæng sige mellemmand, der stiller sin konto til rådighed for kriminelle, og som dermed kan sløre de finansielle spor fra en kriminel handling.
- Muldyrene kommer for eksempel hjem til de ældre og henter deres bankkort og kode, efter at bagmændene har talt med dem.
- Vi ser også, at de får dem til at udlevere deres kontanter og guldsmykker, fordi de overbeviser dem om, at det er for farligt at have liggende, siger Randi Mortensen.
Ved denne manøvre får muldyret lov til at beholde lidt af værdierne og resten ryger til bagmændene. Muldyret kender ikke nødvendigvis bagmændenes identitet, fortæller Randi Mortensen.
- Det, vi ved, er, at når vi fanger nogle muldyr, så ser vi, at det er nogle få bagmænd, men at de har haft mange muldyr i arbejde. Det er det, der kendetegner den her måde at arbejde på, siger hun.
Fælles for en del af sagerne er, at værdierne havner i udlandet.
Ofte ældre ofre
Randi Mortensen holder gennemsnitligt to foredrag om ugen for ældre om svindel. Her har hun ofte mulighed for at tale med nogle af dem, der har været ofre for svindel.
- Mange ældre er meget autoritetstro, og derfor tror de på det, når nogen ringer og udgiver sig for at være fra banken. Og i kombination med det er der måske flere af de ældre, der heller ikke er lige så teknisk kyndige, og derfor kan de ikke tjekke op på, om der rent faktisk foregår mystisk aktivitet på deres netbank, som svindlerne prøver at overbevise dem om.
Derudover fortæller Randi Mortensen at mange af svindlerne har en baggrund som sælger, og derfor er de gode til at overbevise og manipulere i telefonen.
Svindlerne kan for eksempel finde på at stille "sikkerhedsspørgsmål" for at overbevise offeret om, at de rigtigt nok er fra banken. De kan for eksempel spørge, om vedkommende "stadig hedder Viola til mellemnavn", eller "jeg kan se på min skærm, at du bor på den og den adresse, er det korrekt?".
- Det er jo alt sammen information, som de bare har fundet på Krak, lyder det.
Andre svindlere spørger om det "kan passe, at dit kortnummer starter med 4571?".
- Det gør alles kort, hvis de har et Visa Dankort, for det er landekoden for Danmark.
Koden har svindlerne også særlige teknikker til at fremskaffe. For eksempel går følgende spørgsmålet igen: "Når nu du får dit nye kort tilsendt, kunne du så tænke dig den samme kode - det kan jo være svært at lære en ny?" Her svarer offeret ofte ja, og så oplyser de deres kode, så den kan blive "overflyttet" til det nye kort.
Bekendt i knibe-sager
Men det er ikke kun ældre, der bliver franarret penge. Det gør de unge også i stigende grad ifølge Randi Mortensen.
For tiden ser politiet rigtig mange sager fra Snapchat, hvor svindlere udgiver sig for at være ens ven, og så bliver de unge lokket til at overføre penge.
- Det sker ved, at Snapchat-profilen er blevet kopieret, og derfor tror offeret rent faktisk, at de skriver med deres ven, og når "vennen" så beder om penge, overfører de, fortæller Randi Mortensen og fortsætter:
- De kommer for eksempel med undskyldninger om, at deres Mobilepay er gået ned efter en opdatering, og derfor skal pengene overføres til et andet nummer. Den person, der så gemmer sig bag det nummer, er ofte et muldyr, der så sørger for, at pengene kommer frem til bagmændene.
Ifølge Randi Mortensen kan sagerne være svære at efterforske, og derfor er det vigtigt at forebygge.
- Nogle af opgaverne kan være svære, men det største problem er omfanget. Vi er ved at drukne i sager, og det er ikke kun vores politikreds. Det er hele Danmark.