Ved årsskiftet er prisen for at krydse Storebælt i en almindelig personbil steget med 10 kroner for en tur frem og tilbage over broen.
Prisstigningen er en del af en samlet prisregulering, som gælder for cirka tre ud af fire brugere, der ifølge Sund & Bælt benytter sig af automatisk betaling på enten nummerplade eller Brobizz.
Den højere pris er en konsekvens af den årlige prisregulering, som i år betyder, at prisen 1. januar 2025 for en enkelttur i en bil op til seks meter er steget fra 196 til 201 kroner.
Det svarer til en prisstigning på 2,55 procent.
Også produkterne aften- og weekendrabat, som opnås i bestemte tidsrum, er steget med henholdsvis 2,55 og 2,75 procent til 241 og 340 kroner for en tur-retur over broen.
Sænker pris for kort og kontant
Imens prisen sættes op for hovedparten af kunderne på Storebæltsbroen, kunne Sund & Bælt i december 2024 annoncere, at prisen sættes ned for de cirka 24 procent af brugerne, der betaler med kort eller kontant.
Derfor skal du betale for at køre over Storebælt
At det overhovedet koster penge at krydse Storebælt har rødder helt tilbage i den politiske aftale om at bygge broen.
Ifølge de oprindelige lån til finansiering af byggeriet skulle broen være tilbagebetalt i 2022.
Men dels en politisk aftale fra 2017 om at sænke priserne på Storebælt, samt Infrastrukturplan 2035 fra 2021 – hvor indtægterne fra Storebælt bliver brugt til at finansiere andre projekter – har medført, at tilbagebetalingstiden er blevet forlænget.
Ved åbningen var prisen 210 kroner for en enkelttur, hvilket svarer til cirka 351 kroner i dag, hvor rabatprisen på 193,80 kroner i 2018, der var første trin af den politiske aftale om lavere takster på Storebælt, svarer til godt 229 kroner i dag.
Her løber besparelsen op i 45 kroner for kørsel over broen i en person- eller varebil op til seks meter, således at det fra 1. januar 2025 koster 230 kroner at betale med kort eller kontanter for en enkelttur over broen.
Det er altså stadig cirka 12,6 procent billigere at gøre brug af automatisk betaling på turen over Storebælt, men gevinsten er blevet markant mindre.
Priserne for at køre over Storebæltsforbindelsen fastsættes via en politisk aftale.
Transportminister Thomas Danielsen (V) forklarede i december 2024 i en skriftlig kommentar, at det blandt andet er nye EU-regler, der foreskriver, at der maksimalt må gives 13 procents rabat ved brug af automatisk betaling.
- Derfor har regeringen besluttet at sætte prisen ned ved kontantbetaling for person- og varebiler, så prisforskellen mellem de to billettyper bliver mindre, lød det fra transportministeren.
Beslutningen om at sænke prisen for betaling med kort eller kontanter har ifølge Transportministeriet forlænget tilbagebetalingstiden med et år til 2035.
Ser man tilbage på prisudviklingen på Storebælt, er det trods de seneste prisstigninger stadig billigere at krydse broen i dag end tidligere.
Ved åbningen var prisen 210 kroner for en enkelttur, hvilket svarer til cirka 351 kroner i dag, hvor rabatprisen på 193,80 kroner i 2018, der var første trin af den politiske aftale om lavere takster på Storebælt, svarer til godt 229 kroner i dag.