Sparetip: Sådan kan du bruge 20 procent mindre brændstof

Priserne på diesel og benzin er fortsat tårnhøje, men der er gode råd at hente til at spare penge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

At tanke sin bil med enten diesel eller benzin er blevet en ualmindelig dyr fornøjelse.

Men de fleste kommer ikke uden om at skulle bruge brændstof i dagligdagen. Så hvordan får man egentlig mest ud af de dyre dråber?

TV2 ØST har talt med Søren Holten Jacobsen, som er chefinstruktør hos FDM Sjællandsringen. Han kommer med fem gode råd til, hvordan man kører mest økonomisk.

Læs også
Så meget stiger dit kørselsfradrag - Skatterådet hæver satserne
Læs også
Så meget stiger dit kørselsfradrag - Skatterådet hæver satserne

- De her gode råd er rigtig vigtige, og de er gode på den måde, at de faktisk har mange fordele. Hvis vi tænker på miljø og klima, så betyder det meget, om man kører brændstoføkonomisk, forklarer Søren Holten Jacobsen og tilføjer:

- På samme måde for ens egne sparepenge er det selvfølgelig også afgørende, hvis man kan spare.

Fem gode råd til at få mest ud af en tank

1. Tjek dæktrykket hver anden måned. Dæktrykket kan have en betydning på mellem to og fem procent af forbruget.

2. Kør forudseende. Det vil sige, at man kigger langt frem, så farten sættes ned i god tid før lyskryds og rundkørsler.

3. Kør i det rigtige gear. Find det gear der passer til det antal omdrejninger, bilen helst skal køre med.

4. Overvej hastigheden. Vindmodstanden betyder meget for køretøjer, og den stiger voldsomt med øget hastighed. Tænk derfor over hvilken hastighed, du kører med på motorvejen. Det koster cirka 20 procent ekstra at køre 130 i stedet for 110 kilometer i timen.

5. Tænk over vægt. Jo mere vægt der køres med, jo højere er forbruget. 100 kilo er tre til fire procent ekstra brændstof, så kan man smide noget gods af, bør man gøre det.

Kan spare 20 procent

For at teste hvor meget brændstof der kan spares ved at lette foden fra speederen, har TV2 ØST lavet et eksperiment.

Vi kørte fra tankstationen ved Tappernøje på Sydmotorvejen til Maribo. Strækningen er omkring 60 kilometer lang, og der er en fartbegrænsning på 130 kilometer i timen. Her blev der brugt 3,74 liter diesel, hvilket kostede 54 kroner og 19 øre. Turen tog godt og vel 40 minutter.

Ved Maribo blev bilen tanket op igen. Tilbage til tankstationen ved Tappernøje kørte vi modsat højst med 110 kilometer i timen. Her blev der brugt 2,99 liter diesel, og det kostede 43 kroner og 33 øre. Til gengæld tog turen knap 45 minutter.

Altså sparede vi 20 procent af vores brændstofforbrug ved at sænke farten, men brugte fem minutter længere på vejen.

Læs også
Rekordhøje brændstofpriser gør ondt på pendlere og erhvervsdrivende: - Vi kan ikke overleve, som det er nu
Læs også
Rekordhøje brændstofpriser gør ondt på pendlere og erhvervsdrivende: - Vi kan ikke overleve, som det er nu

Ifølge Søren Holten Jacobsen kan eksperimentet med dieselbilen overføres direkte til benzinbiler.

- Det vil være de samme muligheder, man har for at spare der. Man skal også køre elbilen på samme måde, forklarer chefinstruktøren.

- Men man skal huske, når man kører rundt, at man også skal være hensynsfuld i trafikken, så man skal ikke gøre det til ekstremer.


Nyhedsoverblik