Stigning i billetpriser vil skabe større ulighed, lyder det

Billetpriserne på den kollektive trafik stiger med 10,3 procent i gennemsnit - og det har stor betydning her i regionen, som er det sted i landet, hvor allerflest pendler

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er særligt priser på kortere ture og pendlerkort, der rammes, når priserne på billetter til offentlig transport stiger søndag.

quote Det er superærgerligt, at vores folkevalgte politikere bare lader stå til

Karsten Lauritzen, branchechef, Dansk Industri

Udviklingen kan have negative konsekvenser, mener formand for pendlerklubben i Næstved Robert Hansen. Her stiger et pendlerkort fra Næstved til København eksempelvis med 60 kroner om måneden.

- Jeg kunne godt tro, at dem, der ser større prisstigninger, siger, at nu er det nok og køber en bil i stedet for, siger pendlerformanden.

Robert Hansen pendler fra Næstved til København tre gange om ugen. Han køber orangebilletter i stedet for pendlerkort, fordi det ikke kan betale sig økonomisk.
Robert Hansen pendler fra Næstved til København tre gange om ugen. Han køber orangebilletter i stedet for pendlerkort, fordi det ikke kan betale sig økonomisk. Foto: Anders Garde - TV2 ØST

I gennemsnit stiger billetpriserne med 10,3 procent. Stigningen er blevet fastsat af Trafikstyrelsen, baseret på udviklingen i sektorens omkostninger. 

- Den offentlige trafiks service og pålidelighed er historisk dårlig. Så jeg synes, det er et dårligt tidspunkt at hæve priserne på, siger pendlerformanden.

Transportselskaberne landet over har i fællesskab besluttet, hvordan prisstigningerne skal fordeles på de forskellige billettyper. 

DI frygter færre passagerer

Hos Dansk Industri vurderer man, at de nye billettakster kan skabe større ulighed, særligt blandt familier, der ikke har råd til at købe en bil.

- De bliver hårdest ramt af en voldsom takststigning på over 10 procent. De er nemlig afhængige af at kunne tage bussen eller toget, siger branchechef Karsten Lauritzen.

Karsten Lauritzen mener, politikerne skal investere mere i den kollektive trafik.
Karsten Lauritzen mener, politikerne skal investere mere i den kollektive trafik. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Dansk Industri frygter, at prisstigningerne betyder, at færre vælger at rejse med offentlig transport, og at det vil skabe en negativ spiral, hvor flere busruter lukker på baggrund af dårlige billetsalg.

- Det er superærgerligt, at vores folkevalgte politikere bare lader stå til og ikke foretager sig noget. De lader prisstigningerne slå igennem i stedet for at benytte anledningen til at investere i den kollektive trafik, siger Karsten Lauritzen.

Priser presser ældres økonomi

Også hos Ældre Sagens afdeling i Næstved, bekymrer formand Kirsten Madsen sig om prisstigningerne.

På et pensionistkort med tre zoner og tre måneders varighed, stiger prisen med 70 kroner. Hvis kortet kun dækker over én zone, så er prisstigningen 100 kroner.

Kirsten Madsen mener, at prisstigningerne betyder, at nogle ældre ikke har råd til at tage bussen.
Kirsten Madsen mener, at prisstigningerne betyder, at nogle ældre ikke har råd til at tage bussen. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Det presser de ældres økonomi, der i forvejen er svækket på grund af inflation, mener formanden.

-  De har ikke råd til at tage bus eller tog mere. Det gør, at vores ældre bliver mere ensomme, fordi de sidder endnu mere derhjemme. Det er helt urimeligt, siger Kirsten Madsen.

Læs også
DSB udbetaler historisk høj erstatning til pendlere
Læs også
DSB udbetaler historisk høj erstatning til pendlere

DOT forstår frustration

Hos Din Offentlige Transport (DOT) fortæller talsperson Charlotte Kjærulff, at hun forstår, at det ikke er rart, at priserne stiger. 

- Det kender vi alle sammen fra prisstigninger andre steder. Men det er nødvendigt, hvis vi skal blive ved med at tilbyde den sammenhængende kollektive transport, siger hun. 

Charlotte Kjærulff forstår, at nogle er frustrerede over stigningerne.
Charlotte Kjærulff forstår, at nogle er frustrerede over stigningerne. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Hun understreger, at det vil kræve politisk indblanding, hvis priserne skal falde igen. 

- Politisk bliver der taget tilløb til at se på, hvordan man skal bevare den kollektiv transport i Danmark på sigt, og priserne er et godt sted at starte, siger Charlotte Kjærulff.


Nyhedsoverblik