Det er særligt priser på kortere ture og pendlerkort, der rammes, når priserne på billetter til offentlig transport stiger søndag.
Det er superærgerligt, at vores folkevalgte politikere bare lader stå til
Udviklingen kan have negative konsekvenser, mener formand for pendlerklubben i Næstved Robert Hansen. Her stiger et pendlerkort fra Næstved til København eksempelvis med 60 kroner om måneden.
- Jeg kunne godt tro, at dem, der ser større prisstigninger, siger, at nu er det nok og køber en bil i stedet for, siger pendlerformanden.
I gennemsnit stiger billetpriserne med 10,3 procent. Stigningen er blevet fastsat af Trafikstyrelsen, baseret på udviklingen i sektorens omkostninger.
- Den offentlige trafiks service og pålidelighed er historisk dårlig. Så jeg synes, det er et dårligt tidspunkt at hæve priserne på, siger pendlerformanden.
Transportselskaberne landet over har i fællesskab besluttet, hvordan prisstigningerne skal fordeles på de forskellige billettyper.
DI frygter færre passagerer
Hos Dansk Industri vurderer man, at de nye billettakster kan skabe større ulighed, særligt blandt familier, der ikke har råd til at købe en bil.
- De bliver hårdest ramt af en voldsom takststigning på over 10 procent. De er nemlig afhængige af at kunne tage bussen eller toget, siger branchechef Karsten Lauritzen.
Dansk Industri frygter, at prisstigningerne betyder, at færre vælger at rejse med offentlig transport, og at det vil skabe en negativ spiral, hvor flere busruter lukker på baggrund af dårlige billetsalg.
- Det er superærgerligt, at vores folkevalgte politikere bare lader stå til og ikke foretager sig noget. De lader prisstigningerne slå igennem i stedet for at benytte anledningen til at investere i den kollektive trafik, siger Karsten Lauritzen.
Priser presser ældres økonomi
Også hos Ældre Sagens afdeling i Næstved, bekymrer formand Kirsten Madsen sig om prisstigningerne.
På et pensionistkort med tre zoner og tre måneders varighed, stiger prisen med 70 kroner. Hvis kortet kun dækker over én zone, så er prisstigningen 100 kroner.
Det presser de ældres økonomi, der i forvejen er svækket på grund af inflation, mener formanden.
- De har ikke råd til at tage bus eller tog mere. Det gør, at vores ældre bliver mere ensomme, fordi de sidder endnu mere derhjemme. Det er helt urimeligt, siger Kirsten Madsen.
DOT forstår frustration
Hos Din Offentlige Transport (DOT) fortæller talsperson Charlotte Kjærulff, at hun forstår, at det ikke er rart, at priserne stiger.
- Det kender vi alle sammen fra prisstigninger andre steder. Men det er nødvendigt, hvis vi skal blive ved med at tilbyde den sammenhængende kollektive transport, siger hun.
Hun understreger, at det vil kræve politisk indblanding, hvis priserne skal falde igen.
- Politisk bliver der taget tilløb til at se på, hvordan man skal bevare den kollektiv transport i Danmark på sigt, og priserne er et godt sted at starte, siger Charlotte Kjærulff.