Storebæltsbroen får igen permanent fartkontrol

Efter fejlslagent forsøg sidste år opsættes der igen automatisk fartkontrol på Storebæltsbroen.

Det gik ikke videre godt sidst, Sund & Bælt forsøgte sig med at installere en permanent fartkontrol på Storebæltsbroen.

Men nu gøres forsøget igen – denne gang på initiativ fra politiet.

- Vores første forsøg med fartkontrol på broen i 2024, viste en markant effekt. Antallet af fartoverskridelser faldt med 90 procent nærmest fra den ene dag til den anden. Politiet har nu ønsket strækningsbaseret fartkontrol, der anvender de samme stærekasser (ATK), som politiet bruger i resten af Danmark, skriver Sund & Bælt i en mail til TV2 ØST.

Kan give gener for landsdelstrafikken

Sund & Bælt skriver videre, at indførelsen af trafikkontrollen også hænger sammen med, at Storebæltsbroen er en helt central færdselsåre i Danmark.

- Vi har desværre set en del meget farlige situationer, hvor bilister kører alt for hurtigt på broen, særligt i perioder med vindrestriktioner eller uheld. Dermed bringer de ikke bare dem selv og andre trafikanter i alvorlig fare, men et uheld på broen kan også give store gener for trafikken mellem Øst- og Vestdanmark, lyder det fra Sund & Bælt.

Læs også
Automatisk fartkontrol har udstedt nul bøder
Læs også
Automatisk fartkontrol har udstedt nul bøder

Forsøget med den strækningsbaserede fartkontrol på broen i 2024 førte ikke til udskrivelse af en eneste bøde. Sund & Bælt stoppede i januar 2024 med at sende fotomaterialet videre til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Ordningen medførte dengang kritik fra blandt andet bilejernes interesseorganisation, FDM.

- Så har vi lige pludselig en privat enhed, der synes, de skal lave fartkontrol og anmelde folk på baggrund af det. Og det er dog i dansk kontekst en noget mærkværdig måde at gøre tingene på. Det er jo trods alt politiet herhjemme, der laver fartkontrol – og ikke du og jeg eller et eller andet tilfældigt aktieselskab, lød det dengang fra FDM's chefjurist Dennis Lange.

Sektionerne, hvorpå kameraerne sidste år var opsat, strækker sig over 16 kilometer fra Knudshoved på Fyn til betalingsanlægget i Halsskov på Sjælland.
Sektionerne, hvorpå kameraerne sidste år var opsat, strækker sig over 16 kilometer fra Knudshoved på Fyn til betalingsanlægget i Halsskov på Sjælland. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Det kom dog også frem, at der intet juridisk var galt med ordningen. Men hvis man havde forventet, den ville være en indtægtskilde for statskassen, blev man slemt skuffet.

31 kørte for stærkt, men ingen fik bøde

I februar sidste år tjekkede TV 2 Fyn via en aktindsigt om der blev udskrevet bøder på baggrund af kontrollen.  

31 bilister havde kørt for stærkt, men ikke en eneste fik en bøde efterfølgende. Det skyldtes ifølge politiet, at billedmaterialet var af så ringe beskaffenhed, at det ikke kunne anvendes til en sikker identifikation af førerne af bilen.

Sund & Bælt oplyste efterfølgende til TV 2, at politiet og Transportministeriet barslede med en permanent løsning til fartkontrol på Storebælt.

Læs også
Kritik af ny fartkontrol på Storebæltsbroen: - Det virker lidt fordækt
Læs også
Kritik af ny fartkontrol på Storebæltsbroen: - Det virker lidt fordækt

- Vi ser frem til, at denne løsning snarest muligt bliver implementeret, så vi kan sikre alle bilister en tryg overfart. Indtil da vil vi fortsætte vores fartkontrol, lød det dengang.

Det er altså denne løsning, der nu er kommet.

Det er endnu ikke afgjort hvor mange stærekasser, der skal sættes op og ej heller præcist hvor, de skal placeres. Det er Vejdirektoratet, der står for den opgave.

Det er forventningen, at opsætningen sker i løbet af de kommende måneder.


Nyhedsoverblik