Kør forsigtigt, når du kører i tåge. Og det er ikke kun ting udenfor bilen, som du skal være opmærksom på.
Sådan lyder opfordringen fra Midt- og Vestsjællands Politi, efter endnu en morgen med tykke tågebanker over regionen - en situation, der kun bliver mere almindelig, efterhånden som efteråret ruller ind over os og bliver til vinter.
- Det er rigtig vigtigt, at bilister husker at tænde deres tågebaglygter, når forholdene er til det. Og det er de fleste også gode til. Men det kniber meget mere, når det handler om at huske at slukke dem igen, fortæller Thomas Tarpgaard, der er vicepolitiinspektør og leder af færdselsafdelingen i politikredsen.
Baglygterne kan være farlige
Problemstillingen gælder både for tågeforlygter og for tågebaglygter. Men politiets opmærksomhed retter sig især mod tågebaglygterne, fordi de kan udgøre fare for andre i trafikken.
- Hvis du ikke tænder tågebaglygterne i tæt tåge, så siger det næsten sig selv, at det er en sikkerhedsrisiko, at det kan ende i uheld, fordi man næsten kan være umulig at se i en tågebanke. Men kører du med tågebaglygterne tændt udenfor tågebankerne, så kan det forveksles med bremselys - og det kan også være farligt, siger han.
Et pludseligt bremselys kan per automatik få andre bilister til at bremse - og på den måde kan et glemt tågebaglys også fremkalde svære situationer.
Spørgsmålet er dog, hvornår det er det rigtige tidspunkt at tænde og især slukke tågebaglyset igen.
- Det vil jo altid være et skøn, fordi tågebanker jo meget sjældent er skarpt afgrænset. Men en god tommelfingerregel er, at hvis man kan se baglygterne på bilen foran, så er det tid at slukke lyset selv. Og ligeledes tænde det, hvis man ikke kan se det, siger han.
Tjek og tænk
Han opfordrer bilisterne til jævnligt at se ned på instrumentbrættet - og hvis indikatoren til tågelyset er tændt, så spørge sig selv, om det nu stadig er nødvendigt.
De fleste nye biler er i dag udstyret med systemer, der sørger for at tænde og slukke lyset på bilen automatisk. Det er dog vigtigt, at bilisterne fortsat er opmærksomme på tågelyset, fastslår vicepolitiinspektøren.
- I så godt som alle biler er det stadig føreren, der skal tænde og slukke tågebaglyset. Det kan automatikken ikke finde ud af, siger han.
Kører man med tågelys uden grund, kan det udløse en bøde på 1.000 kroner. Det hører dog til de absolutte sjældenheder, at der udskrives bøder for forholdet, siger han.